Den där Ernst, han kan han

Jag har mina receptfavoriter. Jag gillar Leilas recept och jag gillar Ernsts recept. De lagar så jädra goda grejer. Och jag gillar deras tanke bakom. Att det ska gå lite snabbt sådär. Enkla grejer som är jäkligt goda och spännande.

Leila bakar ju rätt så avancerade grejer. Men hennes mat är ofta snabb och enkel. Och väldigt god.

Jag har svårt för mat som är skitnödig. För att använda ett lite slitet uttryck.

Ernst lagade marinerade kräftor en gång. Han körde dem i en wok på grillen. Jag har gjort dem tusen gånger men i ugnen.

Här är Ernst recept. Men jag, som inte gillar att följa recept slaviskt, använde tre chilifrukter, tre lime och tre vitlöksklyftor. Och kanske en deciliter olja.

Jag blandade marinaden i botten på en form, sen la jag kräftorna i marinaden och blandade om. Ställde in dem i kylen. De bör marineras i ett dygn och några gånger under dygnet som gick vände jag på kräftorna och rörde om…

Sen är det skjuts in i ugnen som gäller. Varmaste läget och högst upp i ugnen. Kanske tio minuter, en kvart… Så att allt hinner bli varmt.

Sen äter man. Och man doppar gärna vitt bröd i marinaden på botten av formen. Det kan jag verkligen rekommendera.

Till den här sortens kräftor tycker jag att man ska låta bli att köpa fina, dyra svenska kräftor. Eftersom man marinerar dem i starka grejer så kan man med fördel köpa lite billiga på ICA. Eller Willys. Eller var man nu gillar att handla. Jag köpte mina på Willys. De kom från Kina och kostade 69 kr för ett kilo. Helt okej. För att inte säga perfekt.

Heja Ernst. Han kommer på så himla bra grejer.

Kommentera

