Gurkburk

Igår lagade jag en middag som jag tyckte var lite tråkig. Att den sen var bland det godaste jag lagat på länge visste jag inte då. Men jag ville piffa till den. Middagen alltså.

Hittade en gurka i kylen och tänkte att pressgurka var det länge sen jag åt.

Så jag gjorde en burk.

Pressgurka

1 färsk gurka
3 krm salt
2 msk ättika (12%)
1 dl vatten
2 msk socker
½ krm vitpeppar
2 msk hackad persilja

Blanda en lag av allting utom gurkan. Se till att salt och socker löser sig. 
Hyvla gurkan med en osthyvel. Eller skär tunt med en kniv.
Lägg gurkan i en burk, häll över lagen.

Låt stå någon timme före servering.

Supergott. Sånt här borde man alltid ha i kylen.

Kommentera

