Äkta pizzasallad. Äntligen!

Det finns några saker som jag lagt ner många försök på i livet. En grej var ju att kunna baka äkta och fina och asgoda drömmar. Det kan jag nu. Jag hittade det perfekta receptet efter nitton försök och lika många livskriser.

En annan grej var att lyckas sy ett plagg som jag kan ha på mig utan att skämmas och utan att jag känner att jag behöver ha en skylt där det står ”Ära vare gud i höjden, denna har jag gjort i slöjden.”. Det är också avklarat.

Men en oerhört envis grej som kändes enkel från början men som bara blev svårare och svårare, det är detta med pizzasallad. Att kunna göra en pizzasallad som är lika god som de på pizzeriorna. Jag har testat många recept, det kan jag lova er. Jag har strimlat och kokat och slakat och blandat och kryddat och blandat så jag nästan fått blåsor i händerna.

Jo, det är sant.

Men inte förrän förra veckan har jag lyckats. Men ni vet ju känslan av att lyckas. Man typ skriker rakt ut av mallgrodighet.

Och här mina vänner, här får ni ta del av mitt pizzasalladrecept. Nu behöver ni inte försöka mer. Nu är det här. Nu serverar jag det till er.

Varsågoda.

Ett skepp kommer lastat med pizzasallad.

Pizzasallad

500 gram vitkål
1½ msk olja
2 msk ättika
2 tsk socker
1 krm svartpeppar
2 krm salt

Strimla vitkålen med ett rivjärn eller en osthyvel.

Koka upp en kastrull med vatten. Ca 1 liter.

Lägg vitkålen i ett durkslag. Häll över det kokande vattnet.

Blanda dressingen.

Lägg kålen i en skål med lock (kålen kan vara varm, det går bra!) och häll över dressingen. Blanda om.

Salladen är godast när den är minst en dag gammal.

 

One thought on “Äkta pizzasallad. Äntligen!

Kommentera

