Misslyckat och lyckat på samma gång

Jag har ju snöat in fullständigt på att virka sjalar nu. Det har gått så långt att jag faktiskt mår lite dåligt om jag inte har en sjal virkandes i knät på kvällarna när eller om jag ser på TV. Jag har fått ett begär.

Jag anser att bra begär bör tillfredsställas.

Därför hittade jag på att en kompis till mig behöver en present. Så jag tänkte att en likadan sjal kunde vara på sin plats. En sån ska hon få.

Men plötsligt var det som om hela världen var emot mig för rätt som det var kunde jag inte hitta 6 nystan med den där gråa färgen. Inte i en enda affär. Och min kompis vill inte ha en ljusblå eller röd. Så jag fick tänka om.

Istället hittade jag garnet Matilda och tyckte att det var fint och bra på alla sätt och vis. Tjejen i affären sa att jag behövde lite fler nystan av detta för att få en lika stor sjal som den jag virkat med Tilda. Så jag köpte tio nystan. För att vara på den säkra sidan. Lite överdrivet, men ibland behöver man driva över. Det mår man bra av.

Sen kom jag hem och började virka. Det kändes som att virka med ståltråd. Det blev otroligt fint och bra på alla sätt och vis. Förutom att jag efter en 10 varv insåg att jag skulle kunna använda sjalen som vikvägg.

Nu skulle jag ju kunna ha åkt tillbaka med det garnet som jag inte använt och sagt att det här blev inte alls bra, men sån är inte jag. Sånt är för jobbigt för mig. Det är en nackdel jag har. Men en fördel jag har är att jag är rätt bra och snabb på att tänka ut en plan B.

Så nu ska vikvägsssjalen bli en sminkväska istället. För jag har bara 38 sminkväskor sen förut, så jag behöver en till. Av det här mönstret ska jag göra en sminkväska.

Jag tror att det blir bra!

(Åh, det blir så gula foton när man belyser med vanlig lampa. Ursäkta!)

Den här väskan behöver nog två nystan. Sen har jag åtta kvar. Så jag funderar på vad jag kan använda dem till. Kanske en och annan disktrasa? Kanske glasunderlägg? Ett skägg?

Vad hade du gjort?

3 thoughts on “Misslyckat och lyckat på samma gång

  1. Vikvägg. Hihi, du är rolig du 😉 Va trist att garnet inte motsvarade dina förväntningar. Mobilfodral kanske det passar till, men då behövs det ju inte så mycket garn förstås. Duk blir väl bra? 🙂

  2. Jag hade tagit en rejält större virknål och gjort en sjal i alla fall. Med tanke på att du ökar storleken på nålen så blir sjalen säkert lagom stor.

Kommentera

