Kanelbullens dag minus kanel

Det var ju kanelbullens dag i söndags. Vi var bjudna på fika hos släktvänner och jag blev sugen på att baka. Så jag frågade om jag fick ta med något. Och det fick jag.

För länge sen bakade jag rätt ofta bullar i form. Och det ville jag testa nu igen. Hittade ett recept med muscovadosocker i. Och det hade jag i skåpet sen tidigare. Bra att använda slut på grejerna tänkte jag och satte igång.

Om man vill ha en jämn bullkaka kan man med fördel göra bullrullarna lika stora samt runda och fina. Vill man ha en ojämn som höjer sig lite här och där, då kan man göra som jag. Ojämnt är ju snyggt tycker jag. Som ni ser.

Receptet jag använde hittade jag här. Fast jag gjorde halva satsen så att jag fick en form.

Jag kommer absolut att göra om detta. Supergott!

Muscovadosockret ger bullarna en ljuvlig, svag smak av smörkola.

2 kransar

50 g jäst
5 dl mjölk, fingervarm
1 nypa salt
½ tsk mald kardemumma
½ dl ljust muscovadosocker
¼ dl strösocker
125 g smör, rumsvarmt
1 ägg
11–13 dl vetemjöl

Fyllning
150 g smör, rumsvarmt
1 dl muscovadosocker

Garnering
1 ägg
pärlsocker
1–1 ½ dl sötmandel, hackad

GÖR SÅ HÄR

1. Smula ner jästen i en bunke och lös upp den med mjölken. Tillsätt salt, kardemumma, muscovadosocker, strösocker, smör, ägg och mjöl, lite i taget. Blanda ihop till en smidig deg och knåda den kraftigt i några min så att bullarna blir luftiga.

2. Låt degen jäsa under bakduk i ca 45 min.

3. Fyllning: Rör ihop smör och muscovadosocker.

4. Dela degen i två delar. Kavla ut dem till rektanglar, ca 28 x 40 cm. Bred hälften av fyllningen på vardera rektangel och rulla ihop dem från långsidan. Skär varje rulle i ca 11 bitar.

5. Lägg bitarna i två smorda springformar, 24–26 cm i diameter. Låt dem jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 200 grader.

6. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker och mandel.

7. Grädda bullarna längst ner i ugnen i 20–25 min. Låt dem svalna i formarna.

 

One thought on “Kanelbullens dag minus kanel

Kommentera

