Besök med återseende

För många år sen fick jag och min man för oss att vi skulle åka till Österlen. Vi letade efter ett mysigt ställe att bo på och vi bokade till slut in oss på Onkel Enkel. Ja, ni vet. Det där stället som vi sen åkte tillbaka till många gånger. Ägarna sålde sen pensionatet och sen åkte vi inte dit något mer. Vi har inte testat det sen. Det är säkert bra, men det kommer aldrig att bli som förr. Det kan det omöjligt bli.

Men en av gångerna vi var där lärde vi känna ett par som vi kallar Bullerbybarnen (för att de heter som de gör) som vi sen träffat flera gånger. Vi har träffats i deras stad, i vår stad, i annan stad. Och lite sådär. Och nu blev vi hembjudna till dem i Göteborg. Och det fina paret känner de som ägde pensionatet. Så i helgen träffade vi dem allihop. Vi bodde hos våra vänner och de före detta ägarna kom dit på middag på kvällen.

En helg vi sett fram emot otroligt mycket. Att både få träffa våra vänner Bullerbybarnen och dessutom att åter igen få träffa våra pensionatägaridoler. Ett otroligt härligt möte och fantastiskt god mat och trevlig kväll.

När vi kom fram vid lunchtid fick vi gott vin och god ceasarsallad. Jag vill inte påstå att jag den här helgen tog en massa fina bilder, men några av dem vill jag ändå visa.


Efter lunchen behövde vi en promenad och bakom en liten dunge hittade vi världens grej. En tävling som jag aldrig hört talas om förut men som var kul att kolla på. Toughest. På fältet kryllade det av leriga människor, eldslukare, löpare, höbalar, hinder och annat fartigt.

När klockan började närma sig halv fyra blev jag stressad och ville gå hem och byta om och tyckte att värdarna borde behöva gå hem också. Värdfolket tyckte att jag var hispig och menade att middagen var ju så gott som färdig och gästerna skulle ju inte komma förrän klockan fem.

Men jag fick med mig halva styrkan hem medan resten gick och kollade på en skidtunnel.

Jorå. Så kan det vara.

Sen kom gästerna och sen glömde jag bort att fota och så babblade vi tills det blev natt. Jag hoppas verkligen att vi alla sex snart kan ses igen. En sanslöst trevlig återträff och det var så kul att träffa ägarna till vårt bästa pensionat och få höra vad de har haft för sig sen vi sågs senast. Och så tvingade jag dem att berätta några fina minnen från tiden då de drev vårt bästa ställe. Och så sög jag åt mig en massa bra tips och idéer eftersom jag har en hemlig dröm om att en dag få driva ett pensionat. Men säg inte det till någon.

Och på tal om bra ställen att bo på. Det här stället, det här privata pensionatet där vi blev bjudna mat och husrum, gick verkligen inte av för hackor. Jag vet att ni besökare tycker att det är kul att jag ibland tipsar om hotell och att jag berättar vilket rum jag bott på och så vidare, men det här hotellet som vi bodde på nu, hemma hos våra vänner, det kommer jag aldrig någonsin att länka till, berätta rumsnumret på eller ge er någon adress till. Detta superställe behåller jag hemligt. Må detta rum aldrig vara upptaget om inte av mig och min man. Inga andra göre sig besvär i framtiden. Nu är det vi som bor här.

Ni fattar va?

Vi hoppas att vi snart får möjlighet att åka tillbaka och bo i vårt rum igen.

(Och jag som haft svårt att sova i veckor sov den här natten från att jag gick och la mig till klockan 6 på morgonen utan att vakna en enda gång. Rekord!)

Det enda som var lite otrevligt var att det dagen vi skulle åka hem satt lappar på inredningen. Som sa att jag inte fick sno med mig den hem. Det tycker jag var dåligt. Jag menar, ska de ha tre såna här fina kulor och jag ingen?

Som tröst fick jag dock en burk med lakrits- och hallonmarmelad med mig hem. Vilket muntrade upp mig väldiga.

Ser ni att den liksom är delad lite snyggt i burken. Coolt. Detta måste jag testa när jag gör marmelad någon gång.

Tack snälla värdfolket och pensionatsfolket. Vi hoppas verkligen att vi snart får träffa er igen.

Tack. Vilken vitaminkick den här helgen var.

Kommentera

