Allhelgona

Det har varit helg minsann. Eller det är helg. Fortfarande. Men det är inte vilken helg som helst utan Allhelgona. Och Halloween. Samtidigt.

I år har jag äntligen lärt mig en sak. Att Halloween alltid inträffar den 31 oktober. Medan Allhelgona alltid är på en helg. Det vill säga afton på lördagen. Så nu behöver jag nog aldrig mer googla Halloween för att kunna veta vilken dag vi ska ha godisskålen beredd.

Jag är dålig på att fira Halloween. Eller det är väl ett aktivt val, men samtidigt vill jag inte sitta helt på tvären. Så lite har jag firat Halloween. Med betoning på lite.

Jag gjorde en pumpalykta. Men där valde jag att skära ut löv istället för ett otäckt ansikte. Vilket visade sig vara en dålig idé eftersom det inte syns att det är löv. Men nu säger jag det. Så vet ni. Att det är löv det är. Det där konstiga.

Jag har aldrig pumpat mig förut, så detta var nytt för mig. Men det var enklare än jag trodde. Det svåraste vara att hitta en pumpa. För när jag väl bestämde mig för att köpa en så var de slut överallt. Men så går det när man är ute i sista sekunden. Det borde jag veta av erfarenhet.

Det jag grävde ur pumpan bakade jag bröd på. Dock fuskade jag med fröna. Jag la på köpta frön. Onödigt, men så blev det. Receptet på brödet hittade jag här. Brödet blev väldigt gott. Kommer absolut att göra igen.

Vi har haft fint besök i helgen. Släktvänner som hälsat på oss. Och det blev mest bilder på en av gästerna. Man fattar ju varför. Någon har även växt lite kan man säga. Och det är vi ju glada för förstås. Aningens svårare att fota nu också. Man får hänga med i svängarna.

Till middag bjöd vi på Jennies oxfilépasta. Otroligt lättlagat och vansinnigt gott. Och bordet dukade jag på mitt favoritsätt. Ett avslappnat, kreativt och kul sätt att duka på tycker jag. Inte så märkvärdigt och inte så stelt. Kul och annorlunda.

Jag kan inte påstå att jag klädde ut mig för att fira helgen. Men jag pimpade naglarna i Halloween-tema. Det var väl inte riktigt lika avskavt när det var nymålat. Så kan man väl säga.

Och så har jag pimpat hemmet med en söt och fin girlang som en vänlig anonym själ har skickat till mig på posten. Om du ditt gullo ser detta så TACK! Verkligen tack.

Tack fina gästerna för att ni kom och tack för att det varit helg. Jag behövde båda.

Och välkommen November. Jag gillar dig.

Kommentera

