Om att inte kunna sätta stop

Jag har tänkt på en sak. När det gäller saker jag har gjort själv. Saker jag har sytt, pärlat, virkat, stickat… byggt. Att det känns inte som att jag någonsin blir klar. Jag blir liksom aldrig nöjd.

Det har varit svårt att komma på vad det där handlar om. Jag anser inte att jag har dåligt självförtroende. Det handlar inte om det. Jag blir nöjd ibland och jag känner mig ofta stolt. Men det är som att jag har svårt att avsluta. Liksom sätta p och tänka att nu är det här färdigt.

Ju större projekt desto länge är stoppsträckan. Ibland kommer jag aldrig i mål. Alls.

Om jag syr en liten sminkväska så känner jag att den är klar när den är klar. Sista sömmen, knappen är isydd och den funkar. Då är jag nöjd. Då känner jag mig klar.

Men jag har t ex sytt två klänningar på sista tiden. En grön och en svart. De är likadana. Jag sydde först en grön och så fick jag rusånga och slängde ihop en svart.

Jag justerade dem lite midjan och jag skulle vilja säga att de passar. Det är min storlek och de är färdiga. Så när på några trådar som jag måste klippa bort.

Men jag kan inte förmå mig att använda dem. För det första så känns det som att jag har gjort dem i slöjden. Vilket jag i och för sig har… men det är en konstig känsla. De känns väldigt hemgjorda. Och det är de ju. Men de känns lite ”Vem tror du att du är? Tror du att du kan sy nu också?!”.

Kanske skulle ingen se att de är hemsydda. Kanske skulle någon kunna tro att jag köpt dem. Kanske skulle ingen ens bry sig alls. Kanske ser ingen att jag har klänning över huvud taget. Kanske tänker de ”Där kommer Susanne”. Folk skiter väl i vad jag har på mig tänker jag.

Men jag ifrågasätter dem så starkt. Är ärmarna lagom långa och vida? Är klänningarna för korta? Borde jag göra dem längre? Kanske smalare? Borde jag pynta dem med lite spets längs kanten? En knapp i halsen? Och hur är halsen, för snäv?

Om jag köper ett plagg i en affär så väljer jag det först för att det ser fint ut. Sen provar jag det i provhytten. Antingen tycker jag att plagget passar eller så tycker jag inte att det gör det. Och därifrån tar jag sen mitt beslut. Ska jag köpa eller inte?

När jag har gjort plagget själv ifrågasätter jag allt. Från minsta söm till… ja… till allt.

Jag kollar aldrig sömmarna på plagg jag provar i en affär. Jag kollar aldrig om sömmen nedtill är lite sned eller perfekt rak.

Antagligen handlar detta om att när jag syr själv så är det möjligt att ändra och fixa och sprätta och göra om. Ett plagg i en affär är ju som det är.

Jag hörde en intervju med Helena Bergström. Där hon pratade om en film hon regisserat. Att nu när det gått några år så ser hon saker hon skulle vilja ändra. Eller hade gjort annorlunda idag.

Jag förstår hennes känsla. Och hon förklarade för mig vad det handlar om.

Om jag ser en film så köper jag hela filmen med hull och hår. Jag ifrågasätter inte handlingen, sättet att filma på, början eller slutet. Jag undrar inte varför den eller den skådespelaren är med. Eller inte med. Jag tänker att det här är en film. This is it.

Precis som ett plagg i en provhytt. This is it. Såhär ser det ut. Nu ska jag välja hiss eller diss.

Men när jag sytt själv. Då slutar aldrig processen. Då ifrågasätter jag i all evighet.

Så pass att jag aldrig sätter på mig plagget.

Jädrigt dumt.

Jag menar, hur allvarligt kan det vara?

Dags att komma ner på jorden. En klänning är en klänning.

Inte mer skitnödigt än så.

3 thoughts on “Om att inte kunna sätta stop

  1. Håller med dig. Har sytt ett par klänningar i höst mest för att jag inte hittar modeller som passar mig ute i butikerna. Har faktiskt haft på mig en till jobbet, men det kändes som om det var ”nå’t jag gjort i slöjden”. Tills en person frågade om jag hade köpt klänningen i en butik på Söder (Stockholm). Om den såg ”köpes” ut kan det ju inte vara så illa. Jag tror det är jante-lagen som kickar in.

Kommentera

