Bortbjudna

I lördags var vi bortbjudna på middag hos nära vänner. Det är liksom trevligt redan där och bara med detta, men det fanns flera anledningar att vara extra glad. Och tacksam.

Till exempel så är det i år exakt tio år sen min kompis sydde min brudklänning. Så det uppmärksammade jag genom att ge henne en present…

Hon fick en sjal

Ja och sen firade vi att lakrits är skitgott. Detta genom att jag tog och kokade ihop en sats med lakritsfudge och gjorde till en present.

Ovanligt lyckat.

Micke Bindefeld sa förresten på TV härom dagen att hemgjorda presenter är det finaste man kan ge bort. Ja, men han borde väl veta va? Jag tänker köra hårt på den banan framöver.

Och här ger jag bort receptet på fudgen. Till er som vill ha.

Omåttligt skitgott.

Lakrits- och chokladfudge

3 dl vispgrädde
3 dl socker
2 dl vit sirap
1 tsk salt
4,5 msk lakritspulver (Kung Markattas använder jag)

Koka ihop allt detta tills det når 123 grader. Passa noga, det går undan tycker jag.

100 gram smör
200 gram mörk choklad (Marabou Premium, 70% använde jag)

Blanda ner smör och choklad i smeten direkt efter att du lyft bort kastrullen från plattan.

Häll ner i form med bakplåtspapper i.

Min form är ca 20×30 cm. Lagom.

4 thoughts on “Bortbjudna

  1. Vilka fantastiskt fina presenter du gjort!

    Även lakritsfudgen hamnar i topp på att-göra-lustan! (Skrev fel, men det blev ju SÅ rätt!) 😊

  2. Vilken fin gest att ge bort en så fin sjal du lagt ner så mycket tid på! Och jag kan ju tänka mig hur fint med brudklänningen❤
    Och jag håller med, visst är det finast med hemgjorda presenter. Tack för receptet på fudgen, det måste testas!

  3. åh vad jag blir sugen på att göra lakrits fudge! Och jag har ju lakritspulver tack vare en härlig vän som skickade en burk till mig en gång! (Yes! Jag ”pinnade” bilden också!!)

Kommentera

