Lussebulle 2015

Jag älskar lussebullar. Tycker att det är den bästa grönsaken som finns. Jag tycker inte att de är torra och verkligen inte tråkiga. Jag tycker att de är asgoda.

Egentligen tycker jag att de är godast som de är. Liksom böjda med några russin i. Ja alltså såhär. Som förra året.

Eller såhär. Som förra året också.

Men i år ville jag vara lite wild and crazy. Och jag tyckte att jag hörde att någon kommit på idén och smittades lite av det. Så jag ville försöka själv.

Här är mina lussebullar. För året.

Lussebullar med vaniljkräm.

Jag har inte testat dem än men jag tycker att de ser lovande ut. Förutom att jag är lite besviken på att jag misslyckades med saffranet. Det var så trådigt och liksom… ja… inte alls som det brukar. Så bullarna blev inte så gula som jag ville.

Men vem tänker deppa över det? Inte jag i alla fall.

Vill man härma mig kan man t ex använda det här receptet på bullarna. Och det här på vaniljkrämen. Men gör en halv sats vaniljkräm. Det är mitt råd. Jag gjorde 30 bullar men använde bara hälften av krämen jag gjorde.

Nu ska jag provfika. Man kan ju inte visa upp grejer och ge ut recept om man inte har ätit själv. Tänk om jag får er att baka något som är skitäckligt.

Det vill jag inte vara med om.

PS! Vill man virka en lussebulle kan man kolla här hur man gör.

2 thoughts on “Lussebulle 2015

  1. Lussebullar ja, visst är det fantastiskt gott! Jag gör en variant med smör, socker, mandel i en grop. Smarrigt! I år ska jag inte spara på lussebullarna och ”snåla” som jag alltid gör (och då står där med full frys i januari…) Har aldrig tänkt på vaniljkräm, men det låter ju gott!

Kommentera

