Biffig talang

Jag glömmer ibland bort vad jag är bra på. Det tror jag att alla gör ibland. Ja, inte så att alla glömmer vad just jag är bra på (eller jo, säkert det också) utan det är lätt att man glömmer bort vad man själv är bra på.

Jag är bra på flera saker.

En av dessa grejerna är vegetariska biffar.

Det handlar nog mycket om att jag älskar vegetariska biffar och att det är därför jag har så lätt för att utveckla mig på det planer. Och det är därför jag gillar att göra det.

Mest gillar jag att göra vegbiffar på det som finns i skåp och kyl. Utan recept.

Det är inte alltid det blir bra. Ibland blir det bara mos i pannan. För att ingrediensernas storlek i förhållande till varandra inte var någon höjdare.

Men idag blev det bra. För att inte säga helt perfekt.

Vegetariska majsbiffar, 4 st.

1 liten burk majs
½ hackad röd lök
1 stor finriven morot
1 ägg
Ca ½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Salt och peppar

Mosa gärna majsen en aning. Så att hälften av kornen är mosade. Ungefär. Sådär.

Blanda ihop alla ingredienser i en skål.

Stek biffarna på medelvärme tills de blivit gyllenbruna. Stek hellre längre än snabbt. Det är godare om löken och moroten blivit ordentligt mjuk.

Jag åt mina biffar med pizzasallad och sweet chilisås.

Här kan man hitta fler av mina recept på vegbiffar.

Grönsaksbiffar med potatis och palsternacka.
Kikärtsbiffar
Majsbiffar
Squashbiffar

One thought on “Biffig talang

Kommentera

