Frusen tisdag

Igår var det ljuvliga tretton minus när jag åkte till jobbet. Tretton minus är bra tycker jag. Jag borde kanske flytta norröver. 

Idag var det plus två på morgonen. Men ändå var det kallare än igår. I mig i alla fall. För ett par blöta vantar som borstat bort blötsnö på bilen i plus två grader är kallare än ett par torra i minus tretton. Det tycker jag. 

Här skulle jag kunna fortsätta att prata om kallt klimat i vårt land och i hela världen, men jag gör inte det. Jag väljer att lämna politiken utanför min blogg. Fegt eller att sticka huvudet i sanden, välj vad ni vill. Men ska jag säga något så väljer jag att säga att jag tycker att vi bor i ett av världens bästa länder. På många sätt. Låt oss fortsätta så och låt oss dela med oss. Så vi slipper skämmas. Jag läste att varje svensk bränner 7.600 stålar i diversehandeln i december.  Dra ner några procent på detta och ge till någon som verkligen behöver. Vem som helst.

7.600 kr förresten. Det är lååångt ifrån vad jag spenderar i diversehandeln i december och november. Och oktober. Jag tycker att det låter helt sjukt. Om jag köper julklappar för en bråkdel av detta så är det ju någon annan som handlar upp det som jag inte handlar för. Någon handlar med andra ord för typ det dubbla. Någon för det tredubbla. Det är lite oroande.

Lika väl som att GeKås slår rekord efter rekord. 35 mille sålde de för en lördag i oktober. Det är rätt många ljuslyktor och fryspåsar det. Lite skrämmande. Det är väl snart fullt i de svenska hemmens skåp och hyllor?

Hon som inte bloggar om politik blev plötsligt väldigt uppjagad och började skriva som sjutton.

Men nu räcker det. 

I dag kom jag att tänka på en sak. Hur detta med mail utvecklas. Jag jobbar på ett företag som producerar saker. Jag har en halv dag i veckan hand om info-mailen som kommer till företaget. Det vill säga den mailadressen till vilken du kan maila vilken fråga som helst till företaget. Om man vill fråga om produkterna, fråga om ett pris, be om hjälp, söka ett jobb… Ja, allt möjligt. Dit mailar alla möjliga. Om allt mellan himmel och jord. Mest av allt handlar det om våra produkter. Vad kostar en sån? Hur byter man en del? Var kan jag köpa reservdelar och så vidare. 

Idag har jag haft hand om ”lådan” halva dagen. Ett rätt kul jobb tycker jag. Jag kan tänka mig att jag fick typ 100-150 mail under de timmarna jag hade lådan. En helt vanlig halvdag med den. Så ser det ut. Så har det sett ut de senaste sex åren. Men. Och här kommer min poäng. Det har hänt något med mailandet. Nu skriver fler och fler att de måste ha svar direkt. Att de måste få veta priset på den och den produkten inom en timme. Annars är det kört. En del skriver att de vill ha svar med vändande mail. Vilket jag undrar vad det betyder. Är inte det ett uttryck vi använder med den vanliga postgången? När vi skickar pappersbrev. Att svara med vändande post är väl att skicka iväg svaret samma dag som man man fick frågan? Om brevbäraren ger mig ett brev på morgonen och jag svarar på brevet och ger honom det när han hämtar posten på eftermiddagen,  då är väl det att svara med vändande post? Men hur blir det med mail? De skickas ju flera gånger om dagen. Minst sagt. Alla mailsvar kommer väl med vändande mail. Eller?

Men för att komma till saken. Varför mailar man frågor som man behöver ha svar på direkt? Är inte mail ett olämpligt kommunikationssätt vid akuta ärenden? Är det inte smartare att lyfta luren om man har en bråttomsak i bakfickan?

Nej. Det är inte svårt att komma fram till oss. Nej, man får inte prata med en maskin. Nej, det är inte svårt att hitta vårt telefonnummer. Nej, det är inte telefonkö. Och de flesta som mailar har varit i kontakt med oss förut. Så de känner till att det är väldigt enkelt att ringa.

Ändå väljer folk att maila frågor där de vill ha svar direkt. 

För mig känns det väldigt konstigt.

Vad är nästa steg?

”Kära SOS Alarm!

Jag har sen cirka 15 minuter tillbaka haft väldigt ont i magen och har svårt att andas. Jag har även svimmat några gånger. Vad kan detta vara? Och vad kostar det att åtgärda?

Vänligen svara inom en timme, med vändande mail.

Med vänliga hälsningar

Orolig tjej med magknip”

Nej då. Så allvarliga saker mailar ingen om till mitt jobb. Fast man undrar ibland. För man kan lätt få för sig ibland att det handlar om liv och död. 

Nu ska jag sova. Och hoppas på kallgrader, snö och frid. Det önskar jag mig.

Vad önskar du dig? Det får kosta högst 7.600. 

Kommentera

