Decembergrejer

Medan Musikhjälpen skrålar och strålar ut ur alla högtalare och skärmar går jag och väntar på kraft och startskott för att ta in granen. Det är jag som den mest ansvariga för granen och det är jag som måste skjuta av startskottet. Men det går trögt. Jag är trög av naturen. Men rätt som det är sätter jag fart. Vi får se när det där rätt som det är är idag. Kanske direkt efter detta. Kanske ikväll.

Istället för att starta så gör jag nått annat. Till exempel visar lite bilder från december. Är ni beredda? Vill ni se? (Eller vad spelar det för roll om ni vill se? Jag hör ju ändå inte om ni säger Neeeej.)

Alldeles före december åkte vi till Borensberg på kalas. Det var en fantastisk dag med god mat, trevligt sällskap och så många skratt att jag fick ont i högra delen av huvudet. Jag minns inte när jag skrattade så mycket senast och man skulle nog kunna säga att jag faktiskt spårade ur ibland. Och var rätt pinsam. Men det bjuder jag på. Tack för en toppendag fina familjen. Hoppas att vi ses snart igen.

Det var tortellinigratäng (OMG vad gott!) i formarna och så blev jag kär i matsalsstolarna. Jag kanske snor dem en vacker dag. Passa er! Jädrigt noga.

En annan dag när december 2015 var helt ny så fick jag ett paket i brevlådan. En bytesgrej. Jag gav bort några näsduksfodral och fick detta. Sanslöst bra.

Läppjox från Love & toast, reflex med en cupcake på och ett måttband. Man svimmar lite.

Har ni sett Tina i fjällen på TV4? Jag har sett något av avsnitten och blev sugen på att testa att göra plättar av risgrynsgröt. Det var en riktig höjdare kan jag säga. Testa detta vettja. Och gillar ni inte gröt så kan jag säga att det inte smakar gröt.

En korv med gröt, två ägg, 0,5-1 dl vetemjöl och en tesked bakpulver är allt som behövs. (Recept). Jag hade inte lingon så jag blandade grädde med lingonsylt. Det blev töntigt gott.

Jag har även tvingat min man att pyssla i december. Vi köpte en vit porslinshund (Ullared) för en billigt slant och målade i kopparfärg (Biltema). Eller sprayade. Eller min man sprayade. Och jag klappade händerna. Det är så man kan dela upp jobb ibland. Det blev bra och vi gav bort den senare i månaden. Vi kommer till det.

Och nu är vi framme vid förra helgen. Tredje adventshelgen. Då var vi på lördagen bjudna på lunch. Och middag. Och kalas. På tre olika ställen. Vi började med lunch hemma hos mina föräldrar. Vi fick hemgravad lax. Min bästa frukt. Och sen åkte vi bort och firade jul. Och fick smörgåstårta. Vi gav bort hunden här ovan bland annat och gullade med en likadan hund fast levande.

Jag skulle fota granen och julklapparna. Det gick ”sådär”.

Men till slut så.

Jag fick för mig att sy påsar till våra julklappar. I ett tyg jag råkade hitta. Det var både en bra och en dålig idé. För tyget var så tjockt. Men jag ska absolut sy fler påsar av andra tyger senare. Det var både fint och smart tycker jag.

Ja sen stoppade vi in oss själva och en kasse med paket i en taxi och åkte på 35-års fest. Det var superkul. Och gott. Ja, kolla själva.

En fantastisk dag med tre kalas på samma dag. Varav en var julafton.

Ja, så kan det vara i december och slutet av november om man lever mitt liv.

Om man vill fortsätta som jag så ska man ta i granen nu. Men kanske måste jag dricka lite glögg först.

Lång startsträcka. Just det.

One thought on “Decembergrejer

  1. Visst är det tomt nu utan Musikhjälpen. Jag tänkte titta på klipp på webben och behålla känslan lite.

    Fin gran o smart med påsarna. Nu är jag ju totalt okunnig tillsammans med symaskinen. Men så smart. Jag tänker att det skulle spara miljön och skogen och återvinning är ju bra.

    Har missat Tina… Men det låter spännande med grötplättar. Älskar risgrynsgröt!

    Ha en fin dag!

Kommentera

