Fel, fel, fel

När vi var på Systembolaget i mellandagarna stod min man och kikade på hyllan för specialöl. De lite udda flaskorna. En man gick fram till min man och pratade lite om en av sorterna. Och sa att den, den måste min man köpa. Och testa.

Den mannen som gav min man rådet kanske inte borde ha köpt några öl alls. Om man säger så. Inte för att jag vill vara moraltant, men han hade redan druckit några öl den dagen kunde jag ana. Och även dagen före. Kanske.

Men jag vill inte tjata om det. Eller moralpredika.

Och det här handlar inte om mannens eventuella missbruk. Utan om vad som hände sen.

Min man valde att ta en öl från hyllan och la sen den i korgen. Jag ställde mig vid kassan och väntade.

Den mannen som redan kanske druckit för mycket tog en öl också. Och helt plötsligt höll han den inte i handen längre. Helt plötsligt hade han inget i handen alls och helt plötsligt såg det ut som att det låg något tungt i hans ficka.

Jag är inte säker. Det är jag inte. Men det såg ut som att han snodde ölen.

Sen tog han en annan öl, en mycket billigare, och gick till kassan. Och betalade den.

Jag visste inte vad jag skulle göra. Jag kunde välja mellan att göra ingenting. Eller att säga till en i personalen. Mannen ville jag inte säga till. Det kändes obehagligt.

Men jag var ju inte säker. Och kanske var jag fördomsfull. Kanske upplevde jag mannen som desperat. Men det kanske han inte alls var? Han kanske inte hade druckit en enda öl på ett halvår? Jag kanske såg fel.

Så jag gjorde ingenting. Det var inte bra. Det förstår jag. Men jag gjorde inget.

Men när jag gick ut skänkte jag 30 kronor till tiggaren utanför Systembolaget. Jag tänkte att det var de pengar som mannen eventuellt lurade Systembolaget på. Som nu gick till nått bättre. Fel, fast rätt.

Det gick verkligen inte jämnt ut. Och jag känner fortfarande att jag nog gjorde fel.

Vad hade ni gjort?

4 thoughts on “Fel, fel, fel

  1. Oj, svårt sånt där. Hade nog gjort precis som du. Hellre fria än fälla, heter det ju. Du får luta det dåliga samvetet mot det. Och väga upp med tiggarpengen.

  2. Hej Susanne!
    Längesen jag tittade in till dig nu, men det är alltid lika trevligt att komma hit. (Känner igen dig sedan Under Solen-tiden för längesen.)
    Apropå inlägget. Förstår känslan! Tänk såhär istället: ”Nu lärde jag mig något och nästa gång gör jag annorlunda, för den här gången kändes det inte riktigt bra i efterhand.”
    Livet ger oss ofta tillfällen att göra annorlunda en annan gång, med annorlunda utgång. Ditt hjärta satt/sitter på det rätta stället. Du ville inte göra fel, men samtidigt ville du inte döma och ibland blir man osäker på sin egen bedömning i en situation. Det händer oss alla. Om det varit jag, hade jag vid en liknande situation gjort som en annan läsare skrev här; väst lite diskret till någon i personalen att kolla mannens jacka. Poängterat lite snabbt att ”jag KAN ha fel, men jag tror han stoppade på sig en öl. Är inte helt säker.”
    I övrigt var det fint av dig att ”göra om” fast på ett annat sätt, när du gick ut och gav tiggaren en peng istället. Du bryr dig. Det är viktigast.
    Ha det bra!
    Kramar från en som kommer inte så långt från din hemstad.🙂

  3. Oj, svårt! Det är ju svårt när en inte är helt säker.
    Kanske är personalen ”van” vid just den här personen och har varit med förr.

    Jag hade kanske lite diskret sagt i kassan att ”jag tror att den där personen tog med sig en flaska i fickan”. Men jag är verkligen inte hundra. Det är väl en såndär sits som det är lätt att tänka i förskott på hur… Men sedan när det väl händer. Ibland blir jah så förvånad av saker som händer att jag liksom blir atum och orden eller agerandet kommer försent i efterhand. Jag vet inte hur lagen fungerar och om dom får kalla på vakter eller liknande eller vad som händer…
    Kanske hade dom bara sagt ”jaha okej tack för tipset” och ändå inte hunnit göra något.
    Intressant o många tankar nu känner jag.

Kommentera

