Medan dagarna går

Det har varit jul och nyår och liten jul och trettondagen och allt möjligt. Det är knappt man tror att det är sant. Och granen står fortfarande grön och grann i stugan och jag kan inte ens se slutet på vår relation. Den får stå här tills den ber om att få bli utkastad. Och håller jag för öronen så hör jag inte om den skriker att den vill ut.

Jag älskar att den står där. Så grön och fin. Och ser mallig ut.

Julledigheten var rätt lång i år för oss. Det behövde vi. Men nu är den slut och vi har jobbat flera gånger den här veckan. Strax innan detta firade vi en extra jul. Som vi brukar. Och som vanligt (sen två år tillbaka tycker jag är ”som vanligt”) hade vi en hemlig tomte. Jag hade min svåger som jag skulle köpa till. Han fick godis, brännbara skivor och en film.

Själv fick jag detta…

… som innehöll detta:

Vilket ju var exakt vad jag önskade mig. Tack To… Secret Santa.

Sen hade vi gäster när det var trettondag. Det var fantastiskt. Vi bjöd på drinktilltugg…

… fredagstacosmys fast det var tisdag, och randig pannacotta i plastmugg.

Om ni undrar hur man gör randig pannacotta så gör man såhär:

Jo, man gör först ett chokladlager, sen ett vaniljlager och sen gör man ett chokladlager igen. Och så hoppas man på att det är minus 15 grader ute, för då kan man ställa ut glasen mellan gångerna så stelnar det snabbt.

Sen blir folk överlyckliga och tycker att man har gjort fint. Och det har man väl också. Antar jag. Men nästa gång vill jag göra detta. Oh my…

Gästerna som fick randig mat hade present med sig. Vilket de verkligen inte hade behövt. De är nämligen presenter i sig själva. Men ändå, trots detta, så hade de paket med sig. Som att det inte räckte med att de själva är allt man kan önska sig.

Men vi fick det här. Vilket var fantastiskt.

Men det finaste var ju som sagt de själva. Att de kom. Och att de var som de är.

Våra gäster bodde på stadens Stadshotell. Det var mysigt. För dagen efter gick vi och åt frukost med dem där. Och fick kolla på hur rummen på stadens Stadshotell såg ut. Och jag blev glatt överraskad. Och sen tog vi en promenad. Solen strålade och det var femton minus. Och jag kände mig mallig och lycklig över att tillhöra den här gruppen. För det är märkvärdigt. Jag skiter i vad ni säger om att jag säger så. För det ÄR märkvärdigt.

Ja och sen har jag kommit på en sak. Att jag ibland blir arg på människor (otydligt vilka) som tycker vissa saker. Fast ingen ens har sagt ett ljud.

Jag har haft en vas med tulpaner sen nyår. De är vad man skulle kunna kalla ”utblommade”. Och så har jag tänkt att jag blir irriterad eftersom folk tycker att man ska kasta ut dem när de är just ”utblommade”. Vidöppna, långa och vingliga.

Jag har funderat på varför man säger att man måste kasta ut dem när de ser ut såhär. Och blivit upprörd. Och tänkt att INGEN ska få bestämma när jag ska kasta ut mina blommor.

Men i nästa sekund har jag kommit på… att det är ju ingen som har sagt nått heller. Ingen har sagt, vad jag har hört, att man måste kasta ut dem när de ser ut såhär.

Så den som borde ha en rak höger är jag själv.

Ingen annan har sagt något.

Ändå tycker jag att det är synd att man säger att man ska slänga dem när de är långa och tappar blad.

Men ”man” är ju jag.

Någon annan kan jag inte beskylla.

Nu är det snart På spåret. Och jag är tacksam över att den här veckan hade två fredagar.

One thought on “Medan dagarna går

  1. Hur har det gått med granen? Saknar granen och alla fina ljus. Myset och det stressfria jullovet. Visst är det völbehövligt med en längre ledighet.

    Just nu känns det ungefär som ett år sedan jag var ledig. Men det blir väl bättre tänker jag.

    Fina presenter från tomten och gästerna ❤️ Och fin mat ni bjöd på!

    Tulpaner har jag inte fått köpt några än. Men det blir en dag och det är precis det där med att jag aldrig vill slänga dom. Hur alla blad öppnar sig och börjar ramla av och det bara är vackert.

Kommentera

