Att göra egna skrivböcker

Jag behöver ofta nya anteckningsböcker. Jag behöver skriva ner mycket. Det kan vara planering, det kan vara inköpslistor, det kan vara julklappslistor, recept… eller vad som helst. Det kan också vara en present. Att ge bort.

Och jag såg någonstans att någon gjorde egna anteckningsböcker och använde tapeter som bokomslag. Naturligtvis måste jag testa.

Jag började med att sy ihop böckerna med hjälp symaskinen. Det mådde symaskinen superdåligt av. Och även jag i själen. Så jag letade upp knep på nätet. Om hur man syr för hand.

Och såhär syr gör man…

Börja med att vika ihop X antal papper på mitten. Jag tog fem papper. Jag vill ha tunna böcker.

Sen klippte jag till omslaget.

Tapeter är lite bångstyriga och krullar och rullar sig lätt. Jag tog hjälp av klämmor.

Sen var det dags att sy ihop.

Man kan med fördel göra syhålen (?) innan man börjar sy. Så är det enklare att hålla ihop och pricka rätt. Jag gjorde 5 stycken hål med hjälp av en nål. Hålen sitter med jämna mellanrum. Det är lika långt mellan bokens kant till första hålet som mellan hålen. Ja, ni fattar… Jag räknade inga millimetrar. Jag höftade.

Sen syr man. Man börjar med att trä tråden från mitten av insidan av boken till utsidan. I hålet i mitten… Under 1. Då har du trådänden i mitten. På insidan. Nålen på utsidan. Se till att behålla ca 1 dm tråd inuti.

Sen trär man upp nålen genom hål 2. Då kommer tråden upp i mitten igen och sen trär du ner i hål 3…

Och så fortsätter du så tills du kommer upp och in genom hål 8. Då har du båda ändarna inuti boken.

Knyt ihop! Och boken är klar.

Jag har använt vanliga skrivpapper i olika färger och utsidorna är klippta av tapeter som blivit över och presentpapper jag gillar. Jag tänker att man kan använda vad som helst. Sidor ur böcker man inte vill ha längre, fina urklipp ur tidningar… vad som helst.

Jag är otroligt nöjd och kommer absolut att göra fler.

Beroendeframkallande är bara förnamnet.

Hurra.

4 thoughts on “Att göra egna skrivböcker

  1. Tänk att jag blir så in i märgen glad över att få läsa det du skriver. Jag blir så inspirerad av dina tankar och idéer. Böcker gör jag åt barn, men nu har jag förstått att de skall sys. Förstås!!

Kommentera

