Kärt återseende

För hundra år sen, när vi var i Gävle, bokade vi en hockeyhelg med samma vänner som vi var där med den där gången för hundra år sen. Vi inväntade en match mellan Brynäs och Djurgården och vi fick då snällt vänta till 20 februari. Vilket är en lång väntan om man börjar längta och vänta när det är sommar och semester och man sitter på en uteservering utan strumpor och jacka.

Men det blev februari. Och det blev dagen före matchen.

Då tog vi tåget till Gävle. Och mötte upp våra vänner som kom med bil från Sundsvall.

Först tog vi ett tåg och sen bytte vi till ett annat tåg i Stockholm. Det var väldigt ödsligt till att börja med, men snart var det fullt med folk. Och vi fick hjälpa några att leta efter en tappad grej genom att krypa på golvet och lysa med mobilerna.

Väl framme i Gävle tog vi en korv med mos på stan och gick till favorithotellet.

Vi fick det trevliga rummet 362. Mycket trevligt.

Vännerna kom snart till oss och vi hade väldigt trevligt förstås. Precis som förra gången.

Vi misslyckades ju med vårt försök att komma in på Chruch Street Saloon förra gången eftersom de då satt upp en skylt om att de hade Gone fishing. Men den här gången var de hemma. Och jäklar vilket ställe.

Jag har aldrig varit med om maken. Otroligt häftigt och kul. Och väääldigt god mat. Som såg ut ungefär såhär…

Den första bilden föreställer förrätten. Som vi delade. Sen åt vi lite olika.

Vi åt jordnötter med skal och vi hade cowboyhattar och vi döpte om varandra till Dolly, Heaven, Melody och såna fina namn. Och så tog vi en öl i baren bredvid en bonde som en gång sökte fru. Men som inte hade någon fru med sig.

När det blev lördag var vi taggade till 100 när vi vaknade. Jag minns att jag sa ”Åh vilken rolig dag det här ska bli” när jag vaknade och det blev det också. Tänk att jag visste det.

Det började med snickers-kaffe hos George

… lite lunch på O’Learys…

… långkorv till efterrätt…

Ja och så lite shopping och klädbyte och så rakt in på bussen som skulle ta oss till arenan.

Det var för många djurgårdare på bussen sa en gubbe till en annan. Jag såg bara mig själv och en till. Men två kan vara för många av nått ibland. Så kan det vara. Det ska jag inte säga något om.

Vi hade väldigt bra platser…

… arenan var fullsatt…

… och precis som jag varnade mina vänner Brynäsarna för, så vann ju Djurgården lätt över dem.

Sen blev det buss tillbaka till stan och en snabb sväng till hotellet och en drink i baren på vännernas hotell. Sen ut på stan igen för middag på vårt favoritställe Kalles. Ja och där var vi ju då i somras när vi kom på den smarta idén med den här helgen.

Den här gången satt vi dock inte på uteserveringen. Men v i kom på väldigt smarta idéer även den här gången.

Och maten var lika god som vanligt.

Ja, fast allt det där åt ju inte jag då. Men det kändes som det efteråt.

Ja, det var en fantastisk helg. Otroligt fint sällskap, mysigt att åka tåg, kul att se hockey igen (det var evigheter sen jag såg en hockeymatch live), kul att mitt lag vann, god mat, roliga samtal, många skratt, härlig stad och väldigt, väldigt bra.

Det enda som var dåligt var att vi var tvungna att säga hej då till våra vänner dagen efter. Jag är usel på att säga hej då. Jag har verkligen noll poäng i detta. Men jag klarade av det utan att svimma eller skrika rakt ut. Och det får vi väl se som ett plus.

Och så köpte jag inget Gävle-halsband. Hur jag nu INTE kunde göra det.

Så himla dumt.

Tack vännerna och Gävle. Vi ses snart igen.

(bilden nedan är lånad från visitgavle.se)

3 thoughts on “Kärt återseende

  1. Wow för en gång skull har jag varit på ett av alla trevliga ställen du tipsar om!
    Church Street Saloon. Mycket kul, och kras under skorna!
    Kalles var så fullt så där kom vi inte in när jag var där🙂 Kul att läsa som vanligt!
    /Annan

  2. Men vad mycket god mat! Jösses! Hockey kan jag nästintill ingenting om. Men mat, det går jag igång på. Ja och fina vänner såklart. Det är bra.

Kommentera

