Citronkaka

Vi var bortbjudna på lunch i lördags. Hos vänner som gillar att fika. Men som kanske inte gillar själva bakandet lika mycket som jag. Så jag brukar ta med fika till dem.

För mig är det ju lite tvärt om. Jag är med förtjust i bakandet än ätandet av det. Sån är jag.

Eller mest av allt gillar jag att spritsa.

Så jag bestämde mig för en kaka där jag skulle få spritsa mycket.

Jag valde citronkaka med frosting.

Kakan
100 g smält smör
1 dl mjölk
3 ägg
3 dl strösocker
rivet skal av 1 stor citron
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Frosting
300 g färskost
75 g smör, rumsvarmt
1½ dl florsocker
1 krm vaniljpulver
rivet skal och saft av 1 citron

Sätt ugnen på 175°. Smörj och bröa en rund form, gärna med kokos. Smält smöret och häll i mjölken. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner citronskal och mjölet blandat med bakpulver. Häll smeten i formen. Grädda i mitten av ugnen ca 30 min. Låt kakan kallna. Vispa frostingen fluffig. Spritsa toppar av frostingen eller bred ut den över kakan.

 

Men jag vill ha en spritstyll som inte spritsar stjärnigt… jag vill kunna göra runda toppar. Jag behöver en tyll med ett runt hål alltså.

Borde inte vara helt omöjligt att köpa tycker jag.

En annan gång när vi skulle till de här vännerna så hade jag med mig en tårta. En annan gång en Dumle-kaka. Key Lime Pie en gång. Och så Mello-cupcakes en annan gång.

3 thoughts on “Citronkaka

    • Hej! Tack, jag har testat att spritsa utan tyll. Men det blir inte perfekt runt tycker jag. Det blev lite ovalt liksom. Tyvärr. Men tack ändå. Bra med tips!

Kommentera

