Stor dag. För oss båda. 

För ett tag sen frågade en kollega om jag kunde hjälpa henne att virka en sjal. Ni vet en sån som jag har virkat cirka 18 stycken. 

Jag sa självklart ja. 

Jag skickade henne till garnaffären, skrev ut ett mönster till henne och lånade ut min virknål. 

Jag tänkte att jag nog skulle behöva visa henne de lite kluriga maskorna. Dubbelstolpar och sånt. 

Det visade sig att jag fick visa henne allt från hur man håller i en virknål, hur man håller garnet till hur man skarvar till ett nytt nystan. 

Hon kämpade med de första luftmaskorna och hon kämpade med hur pekfingret ska hållas rakt utåt för att garnet ska kunna löpa fritt. 

Hon har repat upp, gjort om, hört av sig i förtvivlan både på onsdagkvällar och söndagmorgnar. 

Ett garnnystan blev så slitet av allt upp-repande att hon fick köpa ett nytt. 

Men så idag. Idag hade hon med sig den färdiga sjalen. En väldigt fin och jämnt virkad sjal. 

Jag har nog aldrig mött ett sånt tålamod förut. Vi har virkat på fikarasterna, på luncherna, på helgerna genom mobilen. 

Och nu är den klar. 
Hon har redan köpt garn till nästa sjal. 

Jag blev rörd när hon visade den. Jag sa att jag aldrig sett maken till tålamod. Och stolthet. 

Så himla, himla roligt. 

Jag är stoltare över den sjalen än över mina 18 egna. 

One thought on “Stor dag. För oss båda. 

  1. Wow! Imponerande!
    Det där med tålamodet är min sämsta grej. I typ alla kategorier saknar jag tålamod. Det måste liksom bli bra direkt, annars ger jag upp.

Kommentera

