Brownies med svarta bönor

Åh vad jag hade velat ge det här inlägget namnet ”bruna bönor”. Det hade varit kul. Men jag töntade ur och gav det ett töntigt namn istället. Fegt.

Jag har längre velat prova att göra brownies med bönor istället för mjöl. Inte för att jag inte äter mjöl utan för att… ja… för att liksom.

Påskdagen blev dagen då jag slog slag i saken.

Jag valde ett recept från ICA.

Black bean chiabrownie

1 burk kokta svarta bönor (à ca 400 g
3 ägg
2 1/2 msk kokosolja eller olivolja
2 msk chiafrön
1 dl kakao
1 krm salt
1 tsk vaniljpulver
1 1/2 dl kokossocker eller rårörsocker
150 g mörk choklad (60 %)

  1. Sätt ugnen på 175°C.
  2. Smörj en ugnssäker form, ca 26 x 20 cm.
  3. Häll av, skölj och låt bönorna  rinna av.
  4. Lägg bönorna i en matberedare och mixa slätt. Tillsätt övriga ingredienser utom chokladen och mixa till en slät smet.
  5. Hacka chokladen och smält över vattenbad eller i mikro. Häll ner i smeten och mixa snabbt ihop.
  6. Häll smeten i formen.
  7. Grädda i mitten av ugnen 30–35 minuter. Känn med en provsticka om kakan är klar. Stickan ska vara torr. Låt svalna.

Men som vanligt kan jag ju inte följa ett recept till punkt och pricka. Så jag tog någon annan olja som jag hade hemma och så tog jag vanligt vitt socker. För det var det jag hade.

Smeten var super-rinnig tills jag hällde i chokladen och chiafröna. Då blev smeten, på en sekund, seg som kola och lite svår att få ut i formen.

Men vad gör det? Alla är vi ju lite sega ibland.

Hur det smakade? Jo, det smakade gott. Det smakade väldigt mycket choklad och det var ju bra. Det är ju smarrigt med choklad liksom. Den blev lite seg och hade bra konsistens. Men är man sugen på kladdkaka så kan detta inte ersätta en gammal hederlig sån. Tyvärr. God kaka, men jag vet inte om jag gör om den.

Men kul att prova. Jag gillar att prova.

 

One thought on “Brownies med svarta bönor

  1. Kul att du testat. Men visst är det som sagt inte som en vanlig kladdkaka. Det går liksom inte riktigt att ersätta det där med vitt mjöl o socker på det sättet. Det kan vara hur dåligt det vill mot kroppen, men ändå är en riktig kaka något speciellt o gott även om jag försöker äta mindre.
    Kram!

Kommentera

