Knäckepizza

För 150 år sen var vi i Leksand och handlade på Leksandsknäckes outlet. Då köpte vi en låda med ett pizzakit. Vi tänkte att det skulle vara en kul present att ge bort någon gång. Men vi la lådan i källaren och glömde bort hur kul det skulle bli att ge den till någon.

Men så hittade vi den. Och bestämde oss för att byta ge bort till bjuda.

Så vi gjorde knäckepizza i helgen när vi fick gäster.

I lådan fanns knäckebröd, urkärnade oliver, pizzasås och körsbärstomater i olja.

Jag visste inte riktigt hur jag skulle göra men låtsades att det var en helt vanlig pizza… Jag la på pizzasåsen, oliver och tomater och så strödde jag på lite riven ost.

Och så skjuts in i ugnen. 200 grader, 10 minuter…

Det blev väldigt gott om ni vill veta vad jag tyckte. Knäcket blev lite mjukt men hårt i kanterna och det var kul med knäckesmaken istället för den vanliga pizzadegssmaken som vi är vana vid.

Jag kommer absolut att göra detta igen. Det var kul, lite nytt och festligt.

Vi bjöd på det som drinktilltugg. Skar upp varsin slize och åt med händerna.

Gillade pizzasåsen som låg i lådan. Jag undrar om jag kan hitta sån i affärerna här omkring. Jag har aldrig sett sån förut…

One thought on “Knäckepizza

  1. Kul grej! Har aldrig smakat bara läst om det.
    Gillar att du testar o inspirerar mig ❤️ Tack för det!

Kommentera

