Minipavlovas och flatbread

Vi hade gäster förra helgen. Och jag har blivit en usel fotograf. Fotade inte en enda gäst eller nått annat som kunde vara kul för allmänheten att få se. Däremot fotade jag maten och skyllde på att jag har blogg. Ja, i den här bloggen är tydligen mat viktigare än människor.

Nä, så är det inte. Det är inte så för fem öre.

Men det här var vad vi åt.

När gästerna anlände åt vi flatbread med parmaskinka, chevré, valnötter och honung. Jag hade från början hittat ett recept på flatbread och rökt lax, creme fraiche, rödlök, gräslök, löjrom och citron. Men jag var ju tvungen att ändra lite. Förstås.

Jag kan säga att detta var bland det bästa jag har lagat ihop. Det var lite meckigt att baka brödet. För jag höll på att kavla ihjäl mig. Jag kavlade ut det till lagom storlek och sen när jag lyfte upp det krympte det ihop till halva storleken. Men det måste berott på något fel jag gjorde. (Ni som är duktiga på deg… vad gjorde jag för fel?)

När gästerna kommit tog det fem minuter att fixa till alltihop. Sånt gillar jag. Jag kommer absolut att göra detta fler gånger. Och kanske väljer jag att köpa färdig pizzadeg på rulle nästa gång jag testar detta.

Flatbread
2 bröd, ca 12 bitar:

12 g jäst
3 dl fingervarmt vatten
1 tsk salt
1 msk olivolja
6 dl vetemjöl

Gör så här

 Smula ner jäst i en bunke och häll i vatten. Rör om tills jästen lösts upp och tillsätt salt och olja.

 Häll i lite i taget av mjölet och arbeta ihop till en smidig deg. Låt jäsa under bakduk ca 1 tim.

 Sätt ugnen på 225°. Dela degen i 2 bitar och kavla ut till 2 platta bröd på mjölad bänk. Lägg bröden på 2 ugnsplåtar. Grädda 10–12 min i ugn, de ska bli lätt gyllene. Pensla bröden med olja och låt kallna.

Till middag serverade vi följande. Vilket inte behöver någon vidare förklaring eller recept. Men som var otroligt gott.

(Gula plastiga hamburgerkorgar och pappersfickor från ICA, ”tidningspapper” från Leila’s General Store.)

Till efterrätt serverade vi minipavlovas med lemon curd (köpt på Willys), grädde och hackad Daim.

Jag bakade pavlovasarna (?) flera dagar i förväg och förvarade i en plastpåse. Det funkade hur bra som helst. Supersmidig efterrätt som tog några få minuter att fixa ordning när gästerna väl var på plats. Sånt gillar jag.

Minipavlovas
8-10 stycken

4 äggvitor
½ krm salt
2½ dl strösocker
1 msk maizena
2 tsk vaniljsocker
1 tsk vitvinsvinäger

Sätt ugnen på 225 °C.

Vispa äggvitorna med saltet till hårt skum. Tillsätt sockret lite i taget under fortsatt vispning. Vispa tills smeten är hård och glansig. Vispa därefter i maizena, vaniljsocker och vinäger.

Jag spritsade ut 8 maränger på en plåt med bakplåtspapper.

Jag gräddade i en timme, stängde sen av ugnen och lät marängerna stå kvar cirka en timme.

Spritade först 8 runda maränger och sen en kant runt på varje maräng…

De blev löjligt goda. Löööjligt. Så himla enkelt och så otroligt gott.

Men frågan är om idagkvällens variant inte blev ännu bättre. Minipavlova, glass och hackad Daim. Mer än så behöver man inte.

Flera rätter som var väldigt enkla att göra och som blev otroligt goda och trevliga. Detta blogginlägg kommer jag själv att besöka mången gång i det vi kallar framtiden. De här grejerna kommer jag att göra tusen gånger till. Särskilt brödet. Som man varieras i det oändliga.

Kommentera

