Veganmaränger

Jag har sett dem på nätet flera gånger. Men aldrig testat. De där veganiga marängerna. Men plötsligt en dag blev jag sugen på att prova. Och gjorde det.

Jag äter rätt mycket bönor och kikärter. Och har alltid tyckt att den där vätskan som man häller av är rätt… äcklig. Lite slemmig och ofräsch. Men nu skulle jag alltså göra maränger av det. Hm…

Jag använde det här receptet. Men hade inte rätt socker och la till lite lakrits. Så jag gjorde inte exakt som det stod. Som vanligt. Eftersom jag är lite allergisk mot recept och regler.

Det gick bra att spritsa och det blev fint…

Men efter en tid i ugnen blev det såhär…

Och förmodligen är det mitt fel. Eftersom jag inte höll mig till receptet helt exakt.

Men hur eller hur… detta var inget för mig. Marängerna hade en viss bismak och smakade lite… unket. Så det blir inga fler såna här.

Men det var kul att prova. Absolut. Detta har jag ju länge velat prova.

Veganska maränger
(Recept från Vegokoll)

1 paket kikärtor (ex Garant, Zeta, Go green)
1,5 dl socker
1/2 tsk citronsaft
1/2 tsk vaniljsocker

Gör såhär:
Vispa upp vatten från ett paket kikärtor tills bara skum återstår. Blanda ner socker, citron och vaniljsocker. Vispa sedan en längre stund tills det ser ut som vispad äggvita och bunken går att vända uppåner.
Klicka ut lagom stora maränger på en plåt, sen skjuts in i ugnen som är 100 grader varm och grädda runt 1,5 timme. Stäng sedan av ugnen och låt marängerna vara kvar tills både ugn och plåt har kallnat helt, det tar ungefär 2 timmar.

 

One thought on “Veganmaränger

  1. mm. alltså, kul att veganer kan få till maränger som de gillar. Men jag vill verkligen inte använda det där äckliga ”vattnet” alltså. Jag delar gärna med mig om någon vill…🙂 Kul att du provade dock!

Kommentera

