Att fylla 40+

Jag försöker bli vän med min ålder.

Jag vet att jag inte är 100 år. Och jag vet att jag har långt kvar att leva. I alla fall om man får tänka att man ska bli typ 90. För så måste vi ju tro. Att vi ska få bli gamla. Och då tänker jag att 90 känns rimligt. Då har jag levt halva mitt liv nu. Och jag tänker att den andra halvan blir enklare än den första. Nu är det lite mer räkmacka. Jag tänker glida mer i den här halvan. Och absolut inte fundera över om jag duger. Det ägnade jag väldigt mycket tid och energi åt de första 45 åren nämligen. Nu har jag bestämt mig för att jag duger så nu behöver jag inte tänka mer på det.

Praktiskt.

När min man frågade mig om jag önskade mig något i present, när jag skulle fylla halvtid, (mina ord, inte hans) då sa jag att jag önskade mig en utflykt. Och det fick jag.

Först fick jag frukost. Som inte gick av för hackor.

Sen drog vi iväg.

Vi besökte Svenssons i Lammhult. En väldigt fin affär som jag gillar att åka till. De har så mycket fint som man kan köpa men också en väldigt fin innergård.

Jag fick en jättefin present i butiken. Något jag önskat mig länge. Svårt att välja färg, men till slut bestämde jag mig.

Vi blev snart lite hungriga och drog vidare till nästa stopp. Frunas Hage. Vi har varit där förut och tyckte att det var väldigt trevligt och vansinnigt gott. Det var trevligt den här gången också men inte riktigt lika fantastiskt som förra gången. Jag vet inte varför, men det kan ha berott på att det regnade den här gången. Men sen är det kanske så ibland, att man kanske inte ska hålla på och åka tillbaka till ställen som slagit en med häpnad. Man kanske har för höga förväntningar nästa gång då?

Men för sjutton, nog var det trevligt alltid. Och gott. Jag valde pannkakor med varmrökt lax och getostmousse. Min man åt pannkakor med lufttorkad skinka och brie.

Efter lunchen åkte vi hem och satte oss på balkongen och njöt av livet. Fantastiskt.

Och ännu mer fantastiskt blev det senare på kvällen när några vänner kom på överraskningsbesök ihop med halva sin släkt. Ungefär. Med sig hade det massa godsaker och miljarders med gula rosor.

Vilken dag. Fantastiskt.

Dagen efter var inte sämre på något sätt. Då kom min familj hit. Och till familj kan man ju räkna precis vad man vill. T ex kusin med fru. De är också familj. Hos mig.

Det var till den här tillställningen som jag bad om hjälp med maten. Kommer ni ihåg?

Såhär blev det. För ni vill veta va? Ja, jag tänkte väl.

Såhär blev det. Alltså.

När de kom vid 11-12: Smörgåstårta à la Club Sandwich.

Jag kommer absolut att göra smörgåstårtan igen. Ett hett tips till er som ska bjuda på något som kan förberedas.

Efter detta tänkte jag att uttrycket tårta på tårta är ett väldigt bra uttryck. Så då blev det jordgubbstårta. I denna är det hemlagad vaniljkräm, lemon curd (köpt på Willys) och hemkokt jorgubbssylt. Och så vanlig vit tårtbotten. Vit som i inte choklad alltså. Och så nitton liter spritsad grädde.

160728-33När vi sen blev hungriga igen serverade vi hamburgare med klyftpotatis. Nu missade jag att fota denna skapelse och använder därför en gammal bild. Som visar exakt hur det såg ut.

Gula plastkorgar från ICA, pappesfickor från ICA och ”tidningspapper” från Leila. Engångs nubbglas för dressing och andra såser.

Även detta en fantastisk dag. Som sagt.

Att fylla år är bra. Och kul. Och rörande. Att bli uppvaktad är härligt.

One thought on “Att fylla 40+

  1. Det låter som en perfekt dag o kväll!
    Även om en kan ha lite åldersångest så ska det ju firas att en fyller år. Liksom fira livet, fira att vi lever och får bli äldre. Det är ju fint ändå!

    Utflykter är bäst o din låterstrålande!
    Kramar!

Kommentera

