Köpenhamn

Vi tog med oss några vänner och drog till Köpis. I början av semestern. Tre nätter stannade vi och vi åkte tåg dit. Ljuvligt. En trevlig stad, mysigt och kul sällskap och relativt trevligt väder. Det regnade en aning men det var i alla fal inte för varmt. Vilket jag uppskattade.

Kan det bli bättre?

Vi bodde som förra gången Comfort Hotel Vesterbro. Ett stort och trevligt hotell som vi blev jätteförtjusta i förra året. Dock var vi inte riktigt lika förtjusta i år. Vi kan inte säga varför, för det vet vi inte… men det var nog en härligare känsla förra året. Det kan vara så enkelt som att personalen var trevligare förra året. Och att det var bättre städat då.

Vi bodde i år i rum 585. Som såg likadant ut som det rum vi bodde i förra året. Men med annan tapet vid sängen. I det här rummet fanns fransk balkong. Det kan jag inte minnas att vi hade förra året.

Ja och nu sitter ni säkert som på nålar och är nyfikna på att få veta vad vi hittade på dessa dagar i Köpis. Jo, det ska jag berätta.

Vi började med lunch i Torvehallerne. För att det är tradition. Vi fick en väldigt lång promenad dit på grund av att jag skulle visa vägen. Mina närmaste borde verkligen känna mig bättre. Jag borde aldrig någonsin få visa vägen. För jag vet den aldrig. Jag bara tror att jag vet.

Men fram kom vi till slut. Men inte på grund av den kvinna som vi bad om hjälp. Hon sa ”Det är nog åt det hållet” och så pekade hon rakt fram. Sen tog hon ett andetag och sa ”Eller så är det ditåt” och pekade i helt motsatt riktning.

Vi åt sushi i alla fall. När vi kom fram. Helt enligt tradition.

På kvällen tog vi oss en sväng på Tivoli. Där är det alltid så himla trevligt tycker vi. Vi åker aldrig något (fråga mig inte varför, jag älskar att åka bergochdalbana och sånt!) men det är så mysigt att gå omkring där inne och titta på omgivningen och på folk.

Vi åt middag där inne. Vi åt på Færgekroens Bryghus. Det var otroligt varmt i restaurangen (På grund av att de eldade i sin öppna spis. Fråga mig inte varför de envisades med det!), maten var rätt dyr, men det var otroligt gott. Och trevligt. Vi åt alla varsin wienerschnitzel. På vilken jag tog en bild. Som blev otroligt misslyckat. Men ändå.

Det var utan tvekan den godaste schnitzeln jag ätit i hela mitt liv. Stjärnstopp.

Dagen efter ägnade vi åt lite shopping och lite fri lek. Jag och min man strosade på vårt håll och våra vänner gjorde sånt som de ville. Och så träffades vi efteråt.

Jag shoppade hos Gudrun Sjödén och blev så nöjd för att det var rea och jag fick extra rabatt för att jag var svensk. Eller snarare för att jag är medlem i Gudruns klubb och kommer från ett annat land. Annat än Danmark då alltså. Så först reapris och så extra rabatt på det. Det blev mindre än halva priset för min tunika.

Vi besökte även ett favoritställe som heter BrewPub. De har en så himla fin uteservering på en innergård. Vi var lite sugna på något att äta och valde lite snacks. Fläsksvålar, ölkorv, cornichons och någon dip. Jag gillar inte svålar, men det gör min man så detta tyckte vi var lämpligt snacks. Vi blev dock lite förvånade när svålarna inte riktigt såg ut som vi är vana vid.🙂

På kvällen var det jag och min man som skulle bestämma restaurang. Vi bjöd först på fördrink på rummet (fick kyla i handfatet då rummet tyvärr saknade kylskåp)…

… och sen tog vi med dem till vårt favoritställe mother. (Där var vi förra året också. Och två år innan dess!)

Jag har kommit ifrån detta med fotograferingen. Därför har jag värdelösa bilder. En halv pizza och en bild på bordet när vi ätit klart förrätten. Men, men… såhär kan det vara i livet.

Efter middagen gick vi till vår favoritpub. Mikkeller Bar. (Där vi också var förra året). Den här gången satt vi dock ute. Och hade det otroligt kul och härligt. Och vi var tvungna att prova en massa ölsorter. Bland annat en som smakade bland annat chili. Minsann.

Dagen efter var vi lite mer kulturella. Kolla på slottet, upptäckte nya delar av staden och gick och gick och gick. Väldigt trevligt. Kul att ha med sig vänner som känner till andra ställen än man själv gör. Det blir ett kul utbyte. (Fast okej, slottet kände vi till innan. Det vill jag säga att vi gjorde. Så ni inte tror att vi är helt bakom flötet.)

Efter många steg och mycket nytt så åt vi lunch på ett mysigt ställe som heter Maven. Vi satt ute och åt, men när jag var inne och lånade toaletten häpnade jag verkligen över deras inredning inne. Otroligt häftigt. Kolla in deras hemsida så förstår ni vad jag menar.

Jag åt i alla fall en smörgås som hette Frokostbordet, med sild, fiskedelle och hønsesalat. Mycket gott.

Och tror ni inte att jag drog i mig en snaps också? Är man i Danmark så är man. Jag tycker att man ska ta seden dit man kommer. Joråsatte.

På den här restaurangen får de ett stort extra plus av mig på grund av en liten fin detalj. Jag älskar nämligen små fina detaljer. Sånt går jag igång på. Man fick en hink med bröd i innan maten. Och till detta ett vispat aromsmör. Som serverades i strut. Alltså smör i strut, vad man kan mer önska sig?

Vi blev meddragna till en pub som vi aldrig någonsin hade hittat om vi inte blivit medbjudna. Men kul var det och jag gillar nya ställen. Centralhjørnet. Jag blir lite förvånad när jag ser deras hemsida för där kan man få för sig att det är typ en nattklubb. Men det var mer som en väldigt gammal välbesökt pub. Trevligt. Lite engelsk pubstil.

Där var det dansk flasköl för 19 DKK och härlig stämning. Och skitbra musik.

Senare på kvällen tog vännerna med oss till sin favoritrestaurang. Där bjöds vi på varsin Trisslott där vi vann på tre lotter av fyra. Otroligt. Och jag tror att det blev närmare 400 kr som vanns. Det var kul!

Restaurangen var Madklubben (Vesterbro). Ett ställe som vi hört om väldigt mycket men aldrig besökt. Av någon konstig anledning. Det var ett väldigt bra ställe. Dit kommer vi att återvända. Härlig stämning, snygg inredning, trevlig personal och väldigt god mat.

Vi hade bokat bord kl 18.00 och då vi kom dit var vi nästan helt ensamma. En timme senare var det proppfullt överallt.

Jag och två andra åt oksecuvette, salad verte, fritter og estragonsauce. Det var en väldigt fin köttbit som kom in hel och som servitören skivade upp åt oss vid bordet. Fantastiskt gott kött och väldigt bra på alla sätt och vis.

Dagen efter var det tyvärr dags att åka hem. Våra vänner bor inte åt samma håll som vi så vi åkte inte tåg ihop utan sa hej då efter frukosten. Min man och jag hade ett tågbyte i Malmö och passade på att åka tidigt från Köpenhamn för att få några timmar i Malmö innan nästa tåg. Solen sken och livet lekte där och vi ångrade att vi inte bokat en hotellnatt där på väg hem. Det hade varit trevligt.

Men det var skönt att komma hem ändå. Det är det ju alltid.

Tack A och B för trevliga dagar. Jättekul!!!

Typiskt skitsnygg byggnad i Köpenhamn.

One thought on “Köpenhamn

  1. Vad roligt med alla foton! Det känns som om jag var där en smula o fick äta lite av all god mat.
    Låter som en toppenresa!

Kommentera

