Dagarna och dess mat och fika

Jobbar min tredje vecka nu efter semestern. Det går bra tycker jag. Men en sak som jag saknar är att få och kunna göra saker så länge som jag själv vill. Utan att titta på klockan. Att äta frukost tills jag känner mig färdig. Inte bara tills den är uppäten.
Vi är inte långsovare (längre) men det är ändå skönt att få vakna utan väckarklocka och att få ligga och glo i taket tills jag tröttnat på det.

Kort och gott. Jag känner mig friare när jag är ledig.

Men det är ju ingen kioskvältare precis. Så tror jag att 99% av alla som arbetar känner. Eller hur känner du?

Det händer mycket kul i livet just nu. Tycker jag. Det är många kul grejer på gång och livet överraskar mig just nu. Det känns som att det händer många överraskande saker. Sånt jag inte kunnat planera. Sånt som bara händer. På grund av att livet pågår.

Den fina familjen som vi träffade i Kalmar ville t ex komma hit och hälsa på på vägen hem. Och det är såklart att de fick det. Vi åt hämtpizza, spelade Nintendo, drack rosé på balkongen, kollade på Ernst och åt muffins. Som jag fick hjälp med att spritsa grädde på och dekorera. Finare muffinsar har jag sällan skådat.

Under strösslet och grädden (de som hade grädde, alla hade inte det för alla tycker inte att det är gott) var det hembakade kladdmuffinsar. Väldigt goda. Bra recept. Testa det!

Familjen åkte hem i fredags morse och då trodde jag att det skulle dröja en evighet tills vi sågs igen. Men livet överraskade mig och det visade sig att vi ses igen (delar av oss, inte alla tyvärr) innan vi knappt hinner blinka. Fantastiskt. Välkomna tillbaka.

En annan sak som överraskade mig var att jag för ett tag sen fick något jag önskar mig. Och detta mycket snabbare än jag trodde. På semestern satt jag nämligen och sa att jag önskar mig en orange vespa. Kanske är den jag fick inte exakt en sån jag önskade mig. Men jag kan inte klaga, jag sa aldrig hur stor den skulle vara.

Den här är köpt hos Två röda hus och jag har ingen aning om vilket märke det är eller var den kommer ifrån. Det står inget på den…

Och här kommer några påminnelser till mig själv. Om att göra samma braiga sak igen.

Nummer ett. Gör rödbetspastan från boken Ännu mera vego väldigt ofta…

… som Nummer två kommer följande: Baka eget bröd. Köp inte skiten i affären. Baka mer och gärna Susanne Jonssons oknådade bröd. När det är så otroligt enkelt att baka finns det ingen rimlig anledning att låta bli.

Otroligt gott bröd. Så nära surdegsbröd man kan komma utan att baka just surdegsbröd. Testa vettja. Jag slängde ner det i en gryta från Rusta. Funkade perfekt. (Det är för övrigt en otroligt bra gryta för en liten peng!)

Brödet åt vi till kräftorna. Som vi marinerade enligt Ernstans bästa recept.

Ja. Det är lite så jag har det just nu. Och så väntar jag på en bok. Som dök upp från ingenstans från en kollega vid fikabordet på jobbet förra veckan, och slog mig så hårt i ansiktet att jag tappade andan. Och skrek ”Jag ska beställa den här boken, är det någon mer som vill ha”. Den kommer snart. Den är på väg. Mitt ex och kollegornas 4 ex. Det ska bli ett sant nöje att läsa boken och jag är övertygad om att den är skriven till mig.

Det måste vara mig den handlar om. För jag går och väntar hela tiden. På att det ska börja. På riktigt.

Jösses.

2 thoughts on “Dagarna och dess mat och fika

  1. Kul när det händer mycket kul i livet!🙂

    Måste bara kommentera ang. ledighet. Jag känner precis tvärtom så jag tillhör absolut den där 1%.🙂 Jag är föräldrar-”ledig” och längtar efter den frihet det innebär att börja arbeta igen! Att få göra saker så länge jag vill… Drömmer om att få sitta på toaletten så länge jag vill (utan någon i knät)… Att få sitta o äta mat så länge jag vill (o känna smaken) utan att passa på barnen hela tiden… Att få ha vuxna diskussioner utan att bli avbruten… Längtar!

  2. Jag saknar också det där med att mer bestämma över min egen tid. Att gå upp långsamt på morgonen. Äta frukost hemma, ingen stress.

    Och boken, hmm, det är nog en rätt träffande bok här också… Ska spana in.
    Kram!

Kommentera

