Det kanske är en sån dag idag

Det var länge sen jag lämnade in nått på kemtvätt. Aslänge sen för att vara exakt. Men i helgen kom jag på att det är dags igen.

Jag googlade upp en i min närhet och var nöjd när jag insåg att jag skulle hinna dit före jobbet idag och lämna. Jag är så bra på att komma på saker. Tänkte jag.

Tills jag kom halvvägs till stället och kom på att jag inte hade plaggen med mig.

Det är lite så just nu. Jag hoppas att det är en fas. Skulle inte orka med att detta var kroniskt. Att vara förvirrad tar på krafterna.

Jag virrade ihop en blåbärskaka förra veckan på grund av gäster. Jag som förespråkar att man ska välja att baka beprövade recept när man är lite nervös och stressad, slog till och provade något helt nytt. Den blev märklig och jag trodde att jag skulle få kasta den. Men den var osedvanligt god och blev omåttligt populär.

Jag kommer att göra om den.

Lite mosade blåbär som rördes ner i grädden gjorde livet och tillvaron lite snyggare. Precis de några dagar gamla chokladbollarna som lades i en snygg skål och fick ett nytt flärdfullare liv.

Blåbärspaj

120 gram smör
1 ägg
2,25 dl strösocker
2,25 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Ca 2 dl blåbär, färska eller frusna

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret och låt svalna.
Vispa ägg och socker pösigt, blanda ner de torra ingredienserna och rör sist ner smöret.

Häll i smord form (Jag la bakplåtspapper i botten på min springform). Strö över blåbären.

Grädda ca 1 timme.

Kakan blir lite mörk och lite hård i kanterna. Men det är bara gott.

 

Ja, och så har vi haft fest och det var så roligt att jag ville låsa in alla människor och kasta bort nyckeln. Förbjuda dem att gå hem.

Och när vi satte upp en tavelvägg och bytte ut en bild i en ram så hittade jag en skatt bakom lite andra grejer. En meny från McDonalds från början av 90-talet. Från Sovjetunionen.

Ja, lite så är livet just nu. Fast inte så mycket Sovjet. Och inte så mycket kakor heller. Men i morgon är det kanelbullens dag och i helgen ska det bli mysigt.

I övrigt. Mycket matlåda och stundvis orakade ben.

Men det behöver inte vara så dåligt som det låter.

One thought on “Det kanske är en sån dag idag

  1. Åå igenkänning, fast hos mig är det nog ingen fas… för det går inte över. Det blir värre. Fast jag vet varför o önskar att jag liksom kunde knäppa med fingrarna o fixa till…

    Men hos dig går det över, det är jag säker på.

    Blåsbärspaj kan vara min bästa rätt!

Kommentera

