Vad gör du då?

Du vet den där gången. När en kollega, som du gillar, går till sin chef. Och säger att den avdelningen som du jobbar på (alltså du, du som läser det här) har gjort rätt så många fel på sista tiden. 

Och din kollegas chef tar kontakt med din chef och frågar vad som hänt och ber hen ta tag i detta. 

Och din chef kommer till dig med två exempel och ber dig att ta upp detta på nästa morgonmöte (som ni har varje morgon på din avdelning). För hen själv ska inte närvara. 

Och du ba svarar helt glatt och präktigt att självklart, det här måste vi ju ta tag i. 

Sen forskar du lite i det där. För att veta vad du ska säga på morgonmötet. 

Och då ser du att båda dessa exempel är dina verk. Det är dina misstag. 

Men sen tänker du en stund till och kommer på att detta har du ju mailat om ihop med hen som skvallrade till sin chef. 

Det visar sig att du inte gjort nått fel. Det är skvallerbyttan som glömt bort lite grejer. 

Vad gör du då?

Själv valde jag att vända andra kinden till. Efter att jag tjurat i en halv dag. Efter tretton påbörjade mail till skvallerbyttan och min och hens chef. Som jag sen raderade. 

Sen tog jag upp detta på morgonmötet. Med mina närmaste. Och sa precis som de va. Sen ältade vi detta en stund och sen tittade den snälle på mig och sa ”Men Susanne, ta och skärp dig bara och gör rätt. Så slipper vi det här!”

Sen skrattade vi. Så vi skrek och störde grannavdelningen. 

Men det retar mig lite fortfarande. Fast jag vill inte vara en skvallerbytta. Så de där tre kommer att fortsätta tro att jag slarvat. 

Ja. Låt dem tro det. Någon gång kanske de hittar facit. 

Eller inte. 

Men nån skvallerbytta är jag inte. 

I alla fall. 

(Och om du vill undra vilket förhållande jag har till min chef och om jag skäms över ”felen” jag gjort så är svaret att jag typ älskar henne. Hon tar typ OS-guld i Chef, vart fjärde år. Så om hon tror att jag gör fel är det inga problem. Alls.)

One thought on “Vad gör du då?

Kommentera

