Hofsnäs Herrgård

Vi har några vänner i Göteborg som vi gärna ville träffa den här helgen. Vi bestämde oss för att träffas ungefär halvvägs och började sen googla efter lämpliga ställen.

Jag tänkte att Ulricehamn ligger ungefär i mitten och började kolla efter trevliga ställen runt omkring. Hittade då Hofsnäs Herrgård. Det visade sig att de serverar julbord nu (lägg ägg, så oväntat!) och att de dessutom har en saluhall och lite sånt kring herrgården.

Så vi bokade bord.

Och det ångrar vi inte.

Vi startade hemifrån vid olika tider och visste inte riktigt hur lång tid det skulle ta att komma fram. Ändå kom vi fram med 4 minuters mellanrum. Otroligt.

Vi kom dit vid 11.30 och lunchen serverades klockan 13. Så vi tog ett varv i saluhallen och i en liten butik där de sålde hantverk. Det som slog oss direkt var att allt hantverk var så otroligt billigt. Vem säljer sina hantverk så billigt idag liksom? Med allt arbete som ligger bakom? Är du intresserad av handgjorda smycken, mössor, inredning, skärbrädor, julpynt mm för en otroligt billig peng så åk dit. Det är verkligen mitt tips.

Otroligt fina Lovikka-mössor och vantar t ex som någon duktig Elisabet Hansson från Borås gjort. Och billigt som bara den.

Blev väldigt sugen på att sticka såna själv. Måste nog testa. Det stod en skylt om att garnet kommer från Järbo. Bra tips. Tack.

Jag köpte ljus från Anna Kling.

 

Saluhallen var även den väldigt trevlig och fullproppad med goda grejer och fina saker.
Vi köpte lite godis, öl och en julost.

När det väl var dags för lunch fick vi först lite glögg ute på trappan. Det var lite kallt så någon långpromenad med fint fotograferande blev det inte.

Väl inne föll vi nästan omkull när vi såg hur fint och mysigt allt var. En liten herrgård med väldigt familjär stämning och trevlig atmosfär. Vi var dessutom tidiga och hann fota lite innan de andra gästerna kom.

Det var mycket fisk på julbordet vilket vi tyckte var väldigt bra och gott. Jag gick all in på lax och sill och orkade inte så mycket mer. Men jag älskar ju krustader och sånt så jag var ju tvungen (host host) att peta i mig lite sånt också.

Julbordsmeny 2016
Sillar
Löksill, skagen, västerbotten, senap, blåbär- och rom,  Ingefära- och citrongräs, basilika- och lime, cajun, parmesan- och ruccola,  årets julsill, saffran- och vitlök
Fisk Gravad lax, gravad torskrygg med salsa verde, varmrökt lax, inlagd strömming med tomat- och kaprissalsa, gubbrörsrullad,  fisk- och skaldjurspaté, laxtarte med pepparrot
Kallskuret
Senapsgriljerad skinka, viltkorv från Adelsåsens vilt, kalkonsalami från Adelsåsens kalkon, rökt lammkorv från Kullans lamm, köttpaté med rökta champinjoner från Östragärde gård
Hofsnäs special
Osttartlette på Sivans ostar med caviar & smetana,  handskalade ägg med dillcréme & räkor, skagencrustader,  Kalkonrulle på Adelåsens kalkon, grönkålspaj med ost- och bacon,  mjuk pepparkaka med ostcréme & chutney, flera härliga sallader

Detta blev en otroligt lyckad och trevlig dag och fanns det inte så många nya ställen i världen att upptäcka hade jag gärna gjort det till en tradition att åka dit varenda år. Men så kommer det nog inte att bli. Men jag tänker att jag gärna åker tillbaka. Inte minst för butiken med hantverket skull.

Tack alla inblandade för en fantastisk dag. Den kommer jag aldrig att glömma.

One thought on “Hofsnäs Herrgård

  1. Så fint o mysigt! Du hittar så många bra ställen ❤️
    Det finns ju som sagt pärlor lite här o var o jag är så glad för att du skriver om fina ställen. Kramar

Kommentera

