Saffransfalafel

Av en slump så halkade jag för några dagar sen in på en trevlig sida på nätet. Sidan ledde mig vidare till en annan sida. Och den sidan innehöll både orden saffran och falafel så jag satt fast som ett tuggummi i håret inom två sekunder.

Saffransfalafel.

Man kissar nästan på sig.

Så jag var ju tvungen att testa.

Och det blev så gott. Så gott.

Och de funkade utmärkt att värma i micron dagen efter när jag kom hem från jobbet och nästan grät av hunger och ville ha nått snabbt.

Det här har jag inte gjort för sista gången.

Vi åt våra med grönsaker, crème fraiche och sweet chili-sås. Men man kan ju server ris till, göra större och lägga mellan bröd och kalla dem hamburgare. Som drinktilltugg… Man kan nog äta dem precis hur man vill.

Receptet hittade jag hos Underbara Clara. Men jag valde att strunta i koriandern. På grund av att det smakar illa. (Tycker jag).

Saffransfalafel

1 1/2 dl sötmandel
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
240 gram (avrunna) kikärtor
Rivet skal från 1 citron
1/2 g saffran
3 msk olivolja
2 msk vetemjöl
1 kruka koriander
1 tsk salt

Dressing
2 dl turkisk yoghurt
1 dl sötsur sås
salt

Ca. 25 stycken
Tillagningstid: ca 30 minuter
1. Kör mandeln i en matberedare så att den grovhackas.
2. Finhacka gullöken och vitlöken och lägg i matberedaren.
3. Tillsätt kikärtor, citronzest, saffran, olivolja, vetemjöl, en kruka koriander och salt. Kör i matberedaren tills smeten gått ihop. Tillsätt mer olja ifall smeten känns torr. Låt sedan stå i kylskåpet en timme.
4. Forma små bollar och lägg på en bakplåtspappersklädd plåt.
5. Grädda mitt i ugnen på 175 grader i ca 15 minuter. Vänd bollarna försiktigt efter halva tiden. Rör ihop ingredienserna till dressingen och servera falafeln ljummen. Strö över lite granatäppelkärnor som dekoration.

Tack Underbara Clara och Hemköp.

Kommentera

