Lillejul 2016

Vi har en kul tradition ihop med vänsläktingar.

Lillejul.

Den här traditionen kan se ut på lite olika sätt, men sen några år tillbaka har vi hemliga tomtar. Jag köper julklappar (för bestämd summa) till en person som bara jag vet vem det är. Och sen gissar man vem som köpt. Vem man ska köpa till avgörs med hjälp av lottdragning. I år hade vi stora problem att gissa. Kanske svåraste omgången. Kanske på grund av att vi lärt oss av våra misstag. Man måste tänka på allt. Vilket papper man använder, vilken eventuell kartong man använt, etiketten, handstilen och så vidare.

I år slog jag in mina paket i affären när jag köpte dem och lät en kollega göra julklappsetiketterna. Klockrent. Vattentätt. Jag var den tredje personen min mottagare gissade på. Vilket anses bra i sammanhanget.

Jag var Secret Santa åt T (som i år var värd för partyt) som fick knivar och äggskärare från Fiskars. Vilket jag visste att han önskade sig.

I år var vi hemma hos T&L som hade dukat och fixat så fint. Detta är vuxenbordet. Barnbordet stod bakom mig och det missade jag att fota. Försäkta mig.

Vi brukar hoppa över julmaten och istället äta paj och vi har alltid knytis. Anders och jag brukar (tror jag) för det mesta göra västerbottensostpaj. Vilket vi gjorde i år också.

De andra pajerna var svingoda. Kycklingpaj och tacopaj. Så gott.

Efterrätten till kaffet består av sånt som man tagit med sig. Det kan vara julgodis man gjort, julgodis man köpt, nötter och smarriga grejer. I år tog Anders och jag med oss en påse dillchips. Ett väldigt traditionellt och fint julgodis. Som ni vet.

I år var L (värdinnan) min Secret Santa och hon hade köpt så fina saker.

Tack snälla alla som var inblandade i denna trevliga dag. Och tack Secret Santa för de fina klapparna.

Vill man se vad jag fick förra året kan man klicka här. Och julen 2014 finns här.

I morgon kan ni kika in här och läsa om en magisk grej som jag tipsar om att man kan ge bort till jul.

One thought on “Lillejul 2016

Kommentera

