En fantastisk kommentar

Jag behövde handla lite efter jobbet idag. I några olika butiker. I lilla staden jag bor i. 

Man pratar gärna med personalen i butikerna när man handlar här. Kanske inte om vad man ska göra i helgen, men man hälsar. Säger trevlig helg och hej då. Skrattar åt vädret. Eller åt hur svårt det kan vara att öppna en plastpåse så att man kan packa i den. 

Jag gick in på Systembolaget. Haffade två flaskor och gick till kassan. Köade lite och tänkte att om jag inte kommer hem snart så kanske jag tuppar av. På gränsen till tröttchock. 

Jag tänkte att det var en ny kille i kassan. Honom har jag inte sett förut. 

Det blev min tur. Flaskorna svajade på bandet. Jag tänkte att det var ju synd om de skulle ramla och gå sönder. Och det förmodligen goda vinet skulle gå till spillo. I den nya killens knä. 

Jag betalade och han sa ”Tack ska du ha. Och god jul!”  

Jag hör att han säger detta till mig. Tycker att det är trevligt. Jag tittar på honom och tänker att han ser artig ut. 

Men jag svarar inte. 

Jag säger ingenting. 

Får inte ur mig något. 

Plötsligt vaknar jag till. Säger ”Men ursäkta, tack och god jul till dig också”. 

Jag skrattar till. 

Han tittar på mig som om han tänker att tanten framför honom nog håller på att dö av ålder och utmattning. 

Sen säger han nått. Så otroligt kul. Som jag direkt bestämde mig för att skriva ner. 

”Du kanske har fått lite tunnelseende?!”

Underbart. 

Exakt så. 

Jag tackade så mycket för allt och sa hej då.  

”Varsågod” sa nya killen och log. 

Och jag kunde åka hem och äta leverpastejmacka med rödbetssallad. En stund jag längtat efter hela dagen. 

One thought on “En fantastisk kommentar

  1. Ja men lite så är det nog hos alla. Det måste vara en utmaning att jobba i butiker nu i jul med alla förvirrad o stressade människor.

    Hoppas mackan smakade bra o att du får lite lediga dagar.

    Kramar

Kommentera

