Julig krans

För ett litet tag sen vad jag och en kollega på IKEA efter jobbet och åt julbord och handlade lite livsviktiga saker såsom ljus och servetter. Jag tänkte även kolla om jag hittade något tyg som jag kunde sy en fin julduk av till köket.

Det gjorde jag.

Och det var dessutom halva priset på det.

Så jag köpte tre meter och blev lycklig.

Tyget heter VINTER 2016 och var inte ens dyrt när man fick betala fullt pris.

Duken till köksbordet blev superfin och jag fick en bit tyg över. Som jag var tvungen (?) att göra något med.

Så jag gjorde en krans.

Detta kan ha varit en av de enklaste grejerna jag pysslat ihop. Men jag är otroligt nöjd med resultatet. Ett tag undrade jag vad jag höll på med och hånskrattade elakt åt mig själv och mina konstiga idéer. Men sen blev jag nöjd.

Och nu hänger den på ytterdörren för allmän beskådan.

Kom och titta på min krans allihop. Den tål att tittas på!

Till kransen har jag använt:

  • En bit tyg
  • En stålring gjord av en trådgalge jag fick från kemtvätten
  • Eltejp att tejpa ihop ringen med så att den inte fälls ut och blir en lång pinne bara
  • Små julgranskulor
  • En bit grön filt
  • Ett snöre att hänga upp kransen i

Jag klippte långa remsor av tyget. Cirkus 12-15 cm långa och 2-3 cm breda. Sen rundade jag av hörnen av remsorna. Så att de såg ut som… plåster.
Ja, och sen knöt jag dem på ringen bara. Lätt som en plätt.

Klipp några provremsor för att se hur långa remsor du behöver för att kunna knyta runt ringen. Beror på hur tjock tyget är, hur man vill att det ska se ut och hur svårt man tycker att det är att knyta pilliga knutar.

Ja, och sen hängde jag några kulor i en tråd, klippte till några gröna blad av filt och hängde på runt kulorna. Och så knöt jag fast ringen i snöret och hängde upp.

Ja, jag är nöjd i alla fall. Det är huvudsaken.

One thought on “Julig krans

Kommentera

