Juldagen

Jaha.

Så var julafton över för i år.

Det är ingen hemlighet att jag gillar adventshelgerna bättre än själva julafton. Jag vet inte varför det är så, men det har nog något med förväntningarna att göra. Jag tycker ofta att dagen före är bättre än själv dagen.

Dagen före är allting möjligt.

Det var en fin julafton igår med lite gäster och med god mat och julklappslek. Glögg med tilltugg på inglasade balkongen och ljus och babbel. Trevligt.

Men när gästerna åkt hem var orken slut och det tycker jag var tråkigt. Man tänker sitta uppe länge men det blir snarare somna i en fåtölj.

Idag är det en ny dag. Juldagen. Den är långsam, lite solig och härlig. Mysbralla på och ett spontant litet besök (litet i antal, stort i betydelse) ikväll. Det blir toppen att få bjuda på all den julmat som vi fick över igår. Gästen är ombedd att komma vrålhungrig.

Jag hade ätit tre julbord i år innan julen ens kommit. Ett när vi firade bröllopsdag, ett på IKEA och ett på herrgård. Kanske gjorde detta att jag inte var så sugen på sill, korvar, Jansson och sillsallad som jag brukar vara på julen. För när maten väl var klar igår så var jag inte så hungrig. Men inuti mig så har jag också en stark känsla av att julen börjar bli lite omodern.

Inte så att jag tycker att vi ska sluta fira jul, för det vill jag verkligen inte. Men det här med all mat och alla paket och sånt… det känns omodernt. Idag när många av oss kan köpa i stort sett vilken mat vi vill och hur mycket vi vill, alla dagar på året, så känns det ju inte så lyxigt längre med detta berg av mat som ett julbord innebär. Och jag hör många som säger, barn och vuxna, att det nu för tiden är så svårt att komma på vad man önskar sig. För vi har ju redan allt.

Ja, just precis så. Därför tycker jag att julen känns omodern. Inte julen i sig förstås, men mer hur vi firar den.

Nästa år blir det inget julbord hemma hos oss. I så fall tre rätters. Eller nått liknande.

När gästerna anlände igår lagade vi något som vi var sugna på att testa. Det hade inte med julen att göra alls. Vi var bara sugna på att prova.

Jag berättar mer om detta i ett annat inlägg.

Nu ska jag hasa runt och dra benen efter mig en stund.

God fortsättning på julen.

One thought on “Juldagen

  1. God fortsättning!
    Vi pratade också om julen igår. Att ingen väntar med att köpa det som önskas. Att julborden avlöser varandra redan i november och att det inte blir speciellt alls. Synd tycker jag.
    Ständig konsumtion på något sätt, av både mat och saker. Ledsamt.
    Samtidigt som jag själv blev jätteglad för mina saker jag fick. Fast jag hade mest önskat bra saker om jag får säga det själv.

    Kram!

Kommentera

