Mer yta

Det var så kul att skriva om ytliga saker sist, så jag fortsätter.

Det är ingen hemlighet att jag älskar ögonskuggor och nagellack. Och om det sistnämnda skrev jag ju sist.

Nu kör vi ögonskuggor. Okej?

För det första. Jag måste använda en primer. Gör du det? Har du något tips på en bra?

Jag har bara fått en enda sort att funka på mig och det är Lumenes. Superbra, prisvärd och funkar perfekt. (Som sagt var!)

När det gäller ögonskuggor har jag ingen direkt superfavorit. (Förutom en för mig ny sort, som jag kommer till sen!) Jag har alla möjliga färger, former och märken. Jag gillar de torra bäst. De som är som ”kakor”. Jag har testat krämögonskuggor men jag tycker att det är svårt att få det snyggt. Så jag kör kakvarianten. För det mesta.

Till vardags tycker jag att det går snabbast och enklast med ögonskuggor som sitter i en palett. Jag använder vanligtvis tre olika färger (en ljus på hela ögonlocket upp till brynet, en lite mörkare på ögonlocket och en mörk i ytterkanten och längs fransarna…) och då är det smidigt när alla sitter på samma ställe. Det ska gå snabbt nämligen.
Men en nackdel är ju att färgerna används olika mycket. Så när en färg är slut är en annan nästan oanvänd. Det gör ju inget eftersom de är rätt så billiga och räcker länge, men det känns ju ändå lite onödigt ibland.

Dessa två kommer från Isadora. Ett prisvärt märke som funkar jättebra tycker jag.

Två andra favoriter kommer från Idun och Dior. (Iduns färgkombo heter Lejongap och Diors heter 708 Amber Design.) Diors är en present jag fått och är mycket rädd om och väldigt glad för.

Jag hade en period när jag nästan bara använde skuggor från bareMinerals. Dels för att jag en gång fick ett presentkort och då köpte såna och blev förtjust. Sen var vi i NY och jag gick in i en affär och en häftig tjej som jobbade i affären valde ut färger åt mig som hon tyckte passade. Dessa använde jag tills de tog slut. Jag minns inte vilka färger det var och vad de hette, men de var superhärliga. Bruna toner.

Men en nackdel med dessa är att jag tycker att förpackningen är lite jobbig. Jag spillde mycket och det var svårt att få lagom mycket på penseln. Men annars, superfina!

Andra märken jag gillar är ju förstås Make Up Store, Sephora och Mac.

Men! Nu har jag hittat en ny favorit. Jag har ju som sagt ljus ögonskugga på hela locket. Upp till ögonbrynet. Varje dag. Och den går ju åt som smör i solsken. Därför får jag ju ofta köpa en ny sån färg. Och jag har haft svårt att hitta en favorit. Förutom de som finns i askarna med flera färger så är det svårt att hitta en enkel. Som är ensam. Som är bra. Och prisvärd.

Men! Nu har jag hittat en ny favorit. Lindex har egna skuggor. Som är billiga, praktiska och jättefina. Jag köpte 3 Rose Ivory och blev supernöjd. 49,50 stålar. Och dessutom har de ju ofta rabatt i Lindex butiker. 25% och sånt. Så då kan man ju passa på. Det finns ingen anledning att betala mer när det går att hitta såhär bra skuggor för 49,50.

Jag testade en skugga från e.l.f. också och den är bra. Men jag valde fel färg. Enchanted. Inte deras fel. Också väldigt prisvärd förresten.

Sådär ja. Nu har jag lärt er allt jag kan om ögonskuggor.

Har du någon skuggerfarenhet som du vill dela med dig av?

4 thoughts on “Mer yta

  1. Har bara testat en primer o det är just Lumenes 🙂 Funkar bra så jag har inte letat vidare. Jag har Isadora palett med 3 eller 4 i. Och exakt som för dej är en typ slut o en oanvänd🙈🙈. Mitt värsta käp var en orangeaktig……såg ut som jag hade ögoninfektion.

  2. Jag har också Isadoras med fyra skuggor. Sedan köpte jag på HM och dom har funkat bra. Min mesta erfarenhet är att dyra inte är bättre. Primer har jag ju tänkt testa sedan du skrev sist… men inte fått tummen ur.
    Kram!

  3. Angående primer, jag har testat Smashbox som är bra och prisvärd, speciellt om man flyger ibland och får möjlighet att handla taxfree, men inte så dyr i butiken heller. Sen Lancomes och den var ju helt fantastiskt, men dyr. Minns inte vad den kostade för jag köpte den bara en gång sen hittade jag Smashbox och tyckte att den var mer värd och nästan lika bra!

  4. Jag har en primer som heter…. ja vad fasen heter den…. Måste hämta den och kolla 😉
    Urban Decay! Superbra tycker jag…
    Ang ögonskuggor så håller jag med om att puderskuggor är klart bäst. Jag har även testat lösa puderskuggor men det som händer då är att liksom lika mycket hamnar på kinden under ögat. Inte bra. Just nu testar jag fransförlängning så då målar jag mig inte alls, lite jobbig avvänjning var det, men nu är det väldigt enkelt och jisses vad snabbt det går på morgonen!

Kommentera

