Rapport utan väder

Om en timme börjar Familjer på äventyr på SVT. Det bästa som SVT någonsin visat. Tror jag. Om man räknar bort Sunes jul och Anslagstavlan. Ny säsong och nya familjer. Det blir otroligt spännande.

Men innan vi kastar oss in i det så ska jag berätta vad jag har gjort den senaste tiden.

Eller det ska jag inte alls. Jag ska bara visa en grej. Eller två. Och berätta nått litet.

Vi hade kalas i helgen. Inte för mig men för den andra personen som bor här. Han fyller år snart och hade kalas lite i förväg. För så kan man göra. Det passar bra.

Jag älskar ju att göra tårtor och jag ville ju göra en rejäl till detta kalaset. Jag körde dubbla tårtbottnar och kokade egen sylt och höll på. När jag skulle montera den la jag tårtpapper på fatet. För det är ju så fint. Men sen när jag började spritsa så kom det grädde på pappret och när jag skulle torka bort det gick pappret sönder. Blev pappersmassa.

Då kom jag på den oerhört intelligenta idén att lyfta lite på tårtan för att kunna ta bort allt papper. För nu var det ju bara papper kvar under tårtan helt plötsligt. Jag lyfte upp tårtan, min man tog bort pappret och SLAFFS så gick tårtan av på mitten och ramlade DUNS ner på fatet.

Sen fick vi lappa ihop och jag sa alla mina fulaste ord som jag kan. Vilket inte är varken några få eller särskilt snyggt. Men det gjorde jag. Och den insåg jag att jag köpt för lite grädde (hur kan en halvliter vara för lite?) och så fick jag lägga strössel där det skulle varit gräddsprits.

Men kalaset blev trevligt. Alla var glada och roliga och vi hade supertrevligt. Vi valde bort kakor och bullar och bjöd på sallad innan fikat. Det blev rätt så poppis tror jag.

Jag gjorde även mig poppis hos mig själv i lördags. Då gjorde jag mig till och stekte lefser. Det blev så löjligt gott att jag nästan ville göra give me five med mig själv. Vilket ju inget hindrar att man gör ibland.

Jag åt den första varm med smör och ost på. Den andra, som gled ner dagen efter, hade jag smör, socker och kanel på.

Man blir nästan förbannad när man tänker på hur gott det är med socker och fett i en härlig blandning.

Lefser

8–10 st
500 g potatis, skalad
25 g smör
½ tsk salt
ca 3 dl vetemjöl

Såhär gör du
1. Koka potatisarna mjuka i saltat vatten i 20–30 min. Låt dem svalna något. Mosa potatisarna med en gaffel eller pressa dem i en potatispress ner i en skål.
2. Blanda potatisen med smör och salt. Rör ner vete­mjölet och blanda ihop allt till en smidig deg.
3. Dela degen i 8–10 bitar. Kavla ut dem till rundlar, 12–14 cm i diameter på mjölat bakbord. Värm upp en stekpanna på högsta värme.
4. Sänk värmen något och grädda lefserna i 1–2 min på varje sida. Lägg dem på ett galler och låt dem svalna under bakduk.

Recept från Tidningen hembakat.

Har du bakat eller gjort något revolutionerande på sista tiden? Berätta!

Kommentera

