Att göra egen halloumi

Du vet Mandelmanns Trädgårdar. Deras program som går på TV nu. Fantastiskt Förra veckan gjorde de ju fjälloumi. Halloumi fast med mjölk från en fjällig ko. Vi har ju ätit den när vi varit hos dem och jag har alltid undrat hur man gör.

I torsdags fick vi ju se när de gjorde sin fjälloumi och jag kollade på klippet både en och sju gånger och sen googlade jag lite och jag blev väldigt förvånad över hur enkelt det är.

Så jag gick och köpte fem liter röd mjölk, en liter naturell yoghurt, en liter fil och en flaska löpe. Allt fanns i kyldisken på ICA i min lilla stad. (Ja mjölk finns där jämt, men löpen blev jag lite impad över att de hade.)

Sen satte vi igång!

Mandelmanns fjälloumi

(vi gjorde en halv sats)

  • 10 l mjölk
  • 1 dl filmjölk
  • 1 dl yoghurt
  • 3 ml löpe (jag tog ½ msk till en halv sats ost, förklarar varför längre ner i inlägget)
  • havssalt

Gör så här

  1. Värm mjölken till 36 grader i en stor gryta. Tillsätt filmjölken och yoghurten. Låt stå i ca 20-30 minuter. Rör i löpen och låt blandningen stå med lock på i 45-60 minuter. Nu har mjölken stelnat.
  2. Bryt massan med kniv eller en ballongvisp så att den delar sig i ca 1 cm stora bitar. Värm massan till 42 grader under omrörning och ta kastrullen från värmen. Rör om då och då under 30 minuter.
  3. Fånga upp massan med en trådsil och lägg den i ett durkslag (gärna i en ostduk). Obs! Låt vasslen vara kvar i grytan. Lägg en tyngd på ostmassan (eller häng upp ostduken) och låt stå i minst 30 minuter, men gärna 1–2 timmar. Vänd massan efter halva tiden.
  4. Värm vasslen i grytan till 85 grader. Skär osten i bitar och lägg ner dem i den varma vasslen. Låt grytan stå på värmen så att den håller runt 85 grader i ca 30 minuter, eller tills ostarna flyter upp. Ta upp dem och gnid in dem med salt.
  5. Lägg ostarna på sval plats och låt dem rinna av i 24 timmar. Förvara sedan i kylen (du kan också frysa dem).
  6. Stek ostarna i olja i en het stekpanna någon minut på varje sida. Den proteinrika fjälloumin är en bra ersättare till tallrikens kött.

Receptet kommer från Köket.

Inget man ska göra är svårt, men det tar ganska lång tid. Från mjölkpaket till kylskåp tar det cirka 5 timmar. Men vi skyndade oss inte nämnvärt och vi hann se både På spåret och äta fredagsmiddag under tiden. Så det tar tid men är varken svårt eller jobbigt. Och det enda du behöver är ingredienserna, en stor gryta, en termometer, ett durkslag och en kökshandduk. Fantastiskt. Minimalt med disk och inget kladd.

Varken jag eller min man har lagat något liknande förut, så vi tänkte lite att vi kanske inte kommer att lyckas så bra såhär första gången. Men allt gick som en dans. Det stelnade och det gick att skära det i bitar…

Vi hängde upp vår ost i en handduk över diskhon. Där hängde den och droppade i ungefär 2 timmar.

Om det var något som blev lite misslyckat så var det formen på vår ost. Den var rund när vi stoppade ner den i handduken, men när den hängde där och droppade formade den sig till stor droppformad klump med lite strån högst upp.

Så våra fyra bitar som vi sen valde att skära ut, blev inte så vackra. Nästa gång ska vi absolut göra osten i en form. Kanske en typ av matlådeburk som vi gör hål i botten på. Vi får se.

Vi skar fyra bitar som sagt, kokade enligt anvisningen, saltade in dem och la dem i ett durkslag med plast över. I kylen. Sen fick de ligga där i nästan 24 timmar. Eller nä, tills vi inte kunde vänta längre. Kanske 18 timmar.

Ja och så skar vi upp en av bitarna och stekte i rejält med smör. För så gör man.

Och jag ska säga en sak nu. Och det är att detta var ett av de mest lyckade projekten vi tagit oss för. Det var otroligt spännande och kul och det blev så löjligt gott att vi blev så malliga att vi ville ringa på hos alla grannar och skrika rakt ut att vi gjort den godaste osten i världshistorien.

Fast det gjorde vi inte. Vi bara åt och åt.

Vi kommer absolut att göra detta igen och vi kommer att testa andra sorters ost också. Om man låter bli att koka osten och sen bara lagrar den ett tag (3 månader eller 3 veckor… Minns inte, får kolla på klippet igen!) så har man en god gårdsost. Och jag ha även läst recept på mozzarella som jag måste testa.

Men detta. Fjälloumi-Halloumin. Den blev sådär gnisslig och salt och ljuvlig.

Vi gjorde en halv sats som sagt. På fem liter mjölk. Vi fick fram fyra ostar som väger ca 180 gram var. I affären väger en halloumi i vanlig storlek 200 gram.

Så otroligt kul!

(Att sen Mandelmanns själva skrev ”Heja” till mig på Insta under tiden vi gjorde osten gör ju inte saken sämre!)

Och då detta med varför jag tog en halv matsked löpe när det skulle vara 3 ml till hel sats. Ja, jag trodde det stod fel i receptet. 3 ml är otroligt lite och hälften av det går ju knappt att mäta. Så jag googlade lite och kom sen fram till att jag skulle testa med en halv matsked till halv sats. Och det blev ju bra. Jag kan inte förklara det bättre än så. Jag chansade och det blev bra. Haha. 

6 thoughts on “Att göra egen halloumi

  1. Är jag helt vilse i matten tro? Om det ska vara 3 ml löpe i en hel sats och du tog en halv matsked, är inte det 7,5 ml? En matsked är väl 15 ml eller är jag ute och cyklar? Eller var det en halv tesked du tog? Så att jag inte över- eller underdoserar löpen om jag vågar mig på att testa. 🙂 Det är sjukt inspirerande när du gör sånt här. Du befinner dig på en mycket högre huslighets- och pysslighetsnivå än jag är. 😀

    • Du har helt rätt. Min matte är helt ute och cyklar här. Finns ingen logik alls. Jag tyckte att hälften av 3 ml var så lite att det inte ens gick att mäta. Så jag googlade runt lite och sen tog jag en halv matsked. Och det blev toppen.

  2. Jag försöker göra halloumi enligt recept, men det blir ingen massa bara grötigt som mannagrynsgröt. Det ska ju ”flocka” sig men det gör det inte. Använder alluminium gryta, kan det bero på den?

    • Oj. Jag är verkligen ingen expert. Jag vet inte riktigt vad felet kan vara. Tyvärr. Testa att maila till Mandelmanns. De kanske vet svaret?

Kommentera

