Det perfekta bakverket

Jag är, trots namn på blogg, inte någon fikabrödsfantast. Alltså det är ju gott att fika och en bakelse är ju smarrigt. Men jag väljer egentligen hellre en god macka. En räksmörgås slår ut en bakelse alla dagar på året. Om man frågar mig.

Men jag gillar ju att fika. Och framförallt så gillar jag kalas. Och jag gillar det kreativa i att baka. Jag gillar skapandeprocessen bättre än ätandet. Jag tycker ofta att det ser godare och finare ut än vad det är.

Men jag tycker ju att det är gott. Det tycker jag ju. Förstås.

(Men jag väljer chips framför smågodis 99 gånger av 100 om du förstår vad jag menar.)

I alla fall. Jag tycker att prinsesstårta är den godaste tårtan. Och jag tycker att semlor är rätt så… banala. Goda, men inte så himla himlastormande. Jag är inte så imponerad att jag brallar på mig direkt.

Tills nu.

För nu har man gjort en kombo. I alla fall i min del av världen där jag bor.

Här har man börjar sälja prinsessemla.

Och detta min vän, är det godaste bakverket jag någonsin ätit. En perfekt kombo av sånt som jag gillar. (Några flarn chips bredvid på tallriken och vi är hemma!)

Det är en helt vanlig semla inuti. Ja bulle, grädde och mandelmassa du vet. Men ovanpå bullen finns ett lager marsipan. Och i grädden finns en klick hallonsylt.

Lägg ägg.

Jag måste baka såna här. Jag bara måste.

One thought on “Det perfekta bakverket

  1. Dom är ju så fina! Jag brukar äta en semla om året. Det räcker.
    Och baka älskar jag, om jag får vara ifred och ta det i min egen takt. Älskar att bjuda andra på hembakat! Mer än att äta själv. Det brukar vara rätt mättande att baka.
    Kram!

Kommentera

