Icke!

Besiktigade bilen idag. När jag satt och väntade kom två män in och väntade de också. En man var mörk. Som i att han kom från ett land där man ofta föds mörkhyad. En man var ljus. Han visade sig vara norsk. De kände varandra. Kanske kollegor. 

Den mörka mannen behövde hjälp och bad personalen om hjälp. Han hade svårt att förstå besiktningsspråket men personalen var snäll och hjälpte till och förklarade och visade. 

Den mörka mannen och personalen gick sen iväg. Den ljusa mannen satte sig bredvid mig. 

På norska sa han sen med irriterad ton att det är ju ändå lustigt, att hans bekant är typ världsmästare på att programmera robotar, men att lära sig svenska är tydligen totalt jädra omöjligt. 

Jag tänkte först resa mig upp och ge honom en rak höger. Men jag sansade mig. Sen sa jag ”Ja, det är ju lite olika det där. Vad man är bra på. Jag kan ganska bra på svenska, men det där med programmering är jag totalt värdelös på!”.

Norrmannen berättade då att han håller på att lära sig svenska. Och så visade han något häfte som han hade i knät. 

Jag tänkte att hans modersmål ligger lite närmare svenska än den andra mannens. Att man som norrman knappt behöver lära sig svenska. Man kan ju nästan bara prata på. Bara byta ut morsomt och drittsekk. Sen är man ju hemma. Så han borde bara knipa igen. 

Att däremot lära sig arabiska för oss nordbor skulle nog vara lite knivigare. Eller att besiktiga sin bil i ett främmande land. 

Det kan vara nog så knepigt med besiktning i sitt eget land. 

Det är så skrämmande. Att människor som har åsikter som är helt störda, ofta tycker att de kan kräkas ut dem rakt över sina grannar eller medresenärer. Som att ju dummare en åsikt är, desto mer rätt har de att kasta den rakt i ansiktet på någon. 

Ha egen puckad åsikt, om du vill. Det har du rätt till. Men behåll den för dig själv. Förstör inte min soliga härliga morgon med en kommentar som är så ful att den borde tvättas bort med tvål. Innan den ens kommit ut. 

Jag ångrar så att jag inte svarade norrmannen med att säga ”Va? Jag förstår inte vad du säger! Du måste prata svenska om jag ska kunna förstå!”

Men då hade jag varit ganska lortig jag också. Och det vill jag inte. 

Vi måste säga ifrån när folk är för dumma för sitt eget bästa. Och när någon kräks skit i knät på en, en solig morgon i mars. 

Jag tänker inte ta emot sån där smörja. 

Icke!

2 thoughts on “Icke!

  1. Helt rätt, om alla hjälps åt med vänlighet och att säga ifrån så blir ju hela världen bättre!

Kommentera

