Egen glasstårta

Jag vet inte om jag har sagt det förut, men jag gillar att kunna förbereda. Särskilt när vi får gäster. Jag gillar att kunna göra maten långt i förväg. Så att även jag som värdinna och min man som värd, kan få vara med på festen. Vi får dessutom ofta hem gäster som har rest långt och som stannar länge. Desto större anledning till att ha sakerna klara. För att slippa behöva hålla på. Medan gästerna väntar.

(Jo, hjälpas åt, jag vet. Men jag föredrar färdigt.)

En ny efterrättsfavorit har nu blivit en glasstårta som jag såg på Go’kväll för ett tag sen. De kallade glasstårtan för Amerikansk chokladglassbomb, men jag gillar inte ordet bomb i matsammanhang, så jag väljer att kalla den för glasstårta.

Vi gjorde den här för säkert en månad sen. Men när gästerna och vi var för mätta för efterrätt så blev den kvar i frysen. Och igår kom den fram. Och var ljuvlig.

Egentligen skulle man hälla chokladsås ovanpå, men den var det så länge sen jag gjorde så den åkte ut i slasken för länge sen. Så jag tog lite kolasås som jag hade på tub.

Ingredienser

1,5dl kakao
1,5dl strösocker
1,5dl vatten
3dl vispgrädde
50g mörk choklad
50g mjuka kolor
1dl salta jordnötter
1påse(ar) marshmallows, 150 g

Så lagar du

Jag har ju som ni vet väldigt svårt att hålla mig till recept. Ingen ska ju få bestämma hur jag ska laga min mat ni vet, så jag tänker att nästa gång gör jag nog lite annorlunda. Jag tänker att halva glassen skulle må bra av att vara gjord med vit choklad i istället. Och nötterna skulle mycket väl kunna bytas ut mot maränger. Eftersom våra nästa gäster är nötallergiker. Så, en ny glasstårta med hälften vit choklad och hälften brun, och så maränger istället för nötter. Man dånar lite när man tänker på det. Tycker jag.

Ny fabbo! Helt klart.

One thought on “Egen glasstårta

  1. Ja men förbereda är ett måste. Så himla skönt att slippa greja för mycket mitt upp i allt.
    Och glasstårtan, jösses! Det liksom rinner lite ur munnen du vet sådär. Vill helt klart testa!

Kommentera

