Vad ska vi bjuda på?

På TV 4 just nu. Nyhetsmorgon. Där pratar man om måltidens magi. Vikten av en stressfri måltid. Om att det är viktigt att vi äter tillsammans. 

Låt oss bara konstatera att det ÄR viktigt. 

För de pratar också om vad vi bjuder på när vi bjuder andra på middag. Vänner. Släkt. Ja, de man bjuder på mat. 

De säger att det är svårt att bjuda på mat. Nu är det finns så många olika dieter och kosthållningar. 

Här vill jag verkligen räcka upp handen och be att få säga en sak. 

Jag tycker att det är superjobbigt att bjuda på mat. 

För det finns så mycket av ”Jag vill inte äta det och det…” och ”Jag tycker inte om…”. Och i det samhället vi lever just nu, när vi verkligen inte lider brist på mat, kan vi kosta på oss att rata både svamp för att det är äckligt, fisk för det tycker vi inte om, bröd för vi vill inte äta gluten och så vidare. Jag tycker i allmänhet att folk får göra och äta som de vill. Absolut. Men alla dessa kostidéer har gjort det svårt att bjuda på middag. Tycker jag. 

Och egentligen, på riktigt, inuti mig själv, tycker jag att man inte kan ta hänsyn till allt. ”Tycker inte om…” kan man inte alltid veta. Eller ens tänka på. Tycker jag. 

Har jag 8 personer på middag kan jag inte laga allas favoriträtter. 

Jag äter allt. Jag är inte väldigt förtjust i fläsklägg och fläskkorv, men blir jag bjuden på det äter jag det. Utan att säga ett knyst. 

Och frågar någon ”Äter ni allt?” svarar jag alltid ”ja”. 

Ett tag åt vi LCHF. Det var aldrig något vi sa till andra eller tvingade någon annan att bjuda på. Skulle aldrig ha fallit oss in. 

För att vara tydlig vill jag säga att det här inlägget absolut inte handlar om allergier. För allergier är något helt annat!

Steffo säger att den som bjuder på middag bjuder på exakt det den vill bjuda på. 

Jag hållet med. 

Men jag är svag för människor som ber om en särskild rätt. ”Kan inte vi få komma till er och äta pannkaka?” får mig knäsvag. Och ibland frågar jag ”Vill ni önska er vad vi ska äta?”.

Men frågan ”Är det nått ni inte äter?” ska nog bytas ut mot ”Är ni allergiska mot något?”. Och sen tänker jag ta för givet att man själv lägger till ”Vi är vegetarianer” om det är aktuellt. 

De säger också i Nyhetsmorgon att det är dåligt att sitta med sin mobil vid matbordet. Eller att ha TVn på. Här rodnar jag lite, men fattar. Det är skitdåligt. Det fattar man. 

Mats-Eric Nilsson. Så heter han som blir intervjuad. Och som har skrivit en bok om detta. 

Kommentera

