Halloumi-kebab

I påskhelgen var vi hos några vänsläktingar och blev bjudna på lunch. Därför att vi hade bett om att få bli det. Vi drar oss nämligen inte för att bjuda hem oss själva till andra när vi tycker att det passar och är kul.

Vi blev, som vi bett om, bjudna på halloumi-kebab.

Detta fenomen hade vi hört mycket om.

Och dess godhet var inte på något sätt överdriven.

Jösses så gott.

Man gör såhär. Att man hackar alla grönsaker som man gillar och lägger i skålar. Eller på ett fat. Och så har man lite creme fraiche, någon annan önskad sås, riven ost, pitabröd och så huvudpersonen halloumi.

Halloumin skär du i så stora bitar som du själv önskar. Till exempel centimeterstora bitar eller små, små bitar så att det blir som färs. Medan du steker kryddar du rejält med kebabkrydda. Till exempel Kockens kebabkrydda. God.

Ja, sen värmer du på pitabröden och trycker ner det du önskar. Och sen äter du. Och så tänker du på mig och mina vänsläktingar och känner tacksamhet.

Eller äter och njuter bara. Det går också bra.

Vi bestämde oss, när vi blev bjudna på detta, att vi ska äta detta ofta. Så vi gjorde det i fredags. Lita annorlunda men lika gott.

Och för att inte skämmas ihjäl fullständigt hade vi med oss efterrätten. Jag körde på ett säkert kort och gjorde blåbärspajen som jag gjorde en gång förut. Väldigt god den här gången också. Även fast jag den här gången glömde lime. Men säg inte det till någon.

Och så spelade vi ett spel också. Jag skrattade så att jag fick ont i huvudet och fick vila mig. Måste verkligen köpa spelet. Rackare heter det. Ur-kul.

Tack snälla familjen för att vi fick bjuda in oss på lunch hos er. Nu är vi väldigt sugna på att grilla. När kan vi komma?

 

One thought on “Halloumi-kebab

  1. Bra att våga bjuda in sig själv sådär. Det är ungefär min sämsta gren.
    Är lite försiktigt skeptisk till halloumi, men blåbärspaj alltså. Det är min grej 😉

Kommentera

