Smördegssnurror med Västerbottensost

Meddelande till mig själv: Gör såna här snurror. Ofta. Helst en gång om dagen.

Nu ska jag lära dig världens bästa drinktilltugg. Lätt som en plätt är det. Och förbenat gott.

Köp en rulle smördeg. Rulla ut den på en plåt. Häll på en påse (250 gram?) riven Västerbottensost.

Rulla ihop längs långsidan. Försök att göra det rätt tight, men lyckas du inte med det så skit i det bara. Rulla så gott du kan. Det duger gott.

Nu kan du stoppa den här i kylen om du vill och invänta bättre tider. Eller tills det är dags att laga ordning dem. Eller till dagen efter. Eller tills nu på en gång.

Skär i typ 1-2 cm tjocka skivor och lägg ut på en plåt.

Skjuts in i ugnen. 200 grader cirka en kvart. Varmluft eller vanlig ugn spelar ingen roll. Jag valde varmluft tror jag, för det brukar jag göra.

Lägg upp på fat, eller som jag, på en träbricka med ett skrynkligt papper på, och flinga över lite salt.

Servera.

Kan ätas varma. Men även kalla.

Jösses.

Smördegssnurror är min bästa grönsak.

2 thoughts on “Smördegssnurror med Västerbottensost

Kommentera

