Snodda blommor

Som du redan vet jag ju en stjärna på att stjäla. Blomskott. Det har jag bevisat förut. Jag stal ju en bit av en kaktus en gång. Och nu har jag stulit igen. En bit av en monstera.

Monstera är typ den snyggaste blomman i världen, det vet ju alla. Men just nu är den så omåttligt populär att den är svindyr. Och just när jag skulle köpa en så kostade de jag hittade nästan 300 kronor. Så då satte jag ner foten.

Eller snarare, jag satte ner fingrarna. I en blomkruka. Där det fanns en monstera som var så stor att den nästan tog upp hela rummet. Eller i alla fall höll på att explodera en kruka. För att den var så full av blomma och nya skott.

Så jag stal en bit.

Och satte i en kruka.

Eftersom jag har hört att det ska vara mycket svårt att lyckas med såna här små skott av monsteror så har jag inga som helst förhoppningar om att den här ska överleva. Men ännu så länge står den fin och ser likadan ut som när jag satte ner den. Så ännu är den inte död i alla fall. Så kan man säga. Den är inte död.

Det är fint nog det.

Min kaktus däremot. Den snodda. Den trodde ju jag hade hälsat hem för ett tag sen. Jag fick ju panik och skrek rakt ut av ren och skär kaktus-panik i bloggen och på Insta (@plateofcupcakes). Och alla snälla besökare hjälpte mig. Eller i alla fall några. Ge den vatten sa du. Eller några andra.

Först såg den ut såhär.

Då tog jag ur innerkrukan ur ytterkrukan och vattnade igenom den rejält. Så att det rann ut vatten ur hålen på krukan. Sen fick den stå och rinna av (så att den inte skulle skrumpna om fötterna) och så ställde jag tillbaka den i fönstret.

Efter några få dagar var den snustorr igen. Då gjorde jag om samma procedur.

Och efter ytterliga några dagar såg den ut som sig själv igen.

Fantastiskt.

Tack och lov.

När vi var hemma hos mina föräldrar senast fick jag en stor svärmors tunga av min mans svärmor. Den var för stor och välte bara och hon hade delat den i två. Så jag fick halva. Den satte jag dagen efter och den bor nu på vår inglasade balkong. Den har fått flytta in någon natt på grund av åtta minusgrader, men från och med idag tänker jag att den ska få stå där ute. Jag tror att det kommer att bli bra för den.

Olivträdet som står bredvid har jag köpt. För riktiga pengar. Som var mina.

Tro det eller ej.

One thought on “Snodda blommor

Kommentera

