Livet, roligaste ever

De roligaste sakerna, enligt min humor, är de där grejerna som händer i riktiga livet. Inte de påhittade historierna utan det där som verkligen händer i vardagen. Helt plötsligt. Livet är komiskt som det är, vi behöver inte försöka hitta på roliga historier. De händer av sig själva. 

Jag gick in i garnaffären efter jobbet. När jag skulle betala garnet frågade kvinnan i affären om jag behövde en påse. Det behövde jag inte, sa jag. Jag hade ju min ryggsäck. Jag sa att jag tycker att det är bra det här nya, att man inte får en påse automatiskt utan att man får frågan. För jag  kan ofta säga nej tack. Får jag en påse direkt tar jag den liksom. Jag säger inte ”Du kan ta ur garnet och ta tillbaka påsen”. Sånt orkar jag oftast inte. 

I alla fall så höll hon med mig. Sa att man oftast har något annat att stoppa i. Utom när hon idag på förmiddagen hade varit och köpt nya underkläder på Lindex. Och hon i kassan frågade om hon ville ha en påse. ”Du förstår…” sa garnkvinnan till mig, ”jag skulle ju till andra ställen i stan också sen. Jag ville ju inte gå omkring med trosor och bh i handen! Jag hade ju inget att stoppa det i”.

Nä. Det kan ju verka lite märkligt. 

Som tur var fick hon en påse. 

Vad jag köpte för garn? Jo, till en ny sjal. Och när jag inte kunde bestämma färg frågade jag i affären. Och de valde en färg jag aldrig skulle ha valt själv. Men de sa att den passar mig. 

Det är nya tider nu. 

One thought on “Livet, roligaste ever

Kommentera

