IKEA-frossa – del 2

Efter IKEA hotell-delen kommer här museet. En fröjd på många sätt!

Efter att ha checkat in på hotellet, hängt upp kläder, fått oss något svalkande i strupen gick vi ut genom hotell-entrén och rakt över gatan. Och där låg museet.

Vi kände direkt att vi var lite hungriga och började därför med att äta lunch. På museets restaurang serverades olika sorters köttbullar. Jag valde lax och min man valde vanliga köttbullar. Det här var så gott så det var löjligt. Mina laxbullar låg på färskpotatis, ägg, olika ärtor och ovanpå var det brynt smör och riven pepparrot. Lägg ägg, sa jag och svepte alltihop.

Museet startar med en specialbutik. Där finns, enligt dem själva, bland annat saker som inte går att köpa i de vanliga varuhusen. Trevligt, sa jag och köpte mig en fin bricka. (Den stora, runda, med rutor på översta bilden).

Utställningen var hur kul som helst. Det var mycket man kände igen och liksom väntade på men också sånt man glömt. Det var svensk historia, Ingvar Kamprads liv och mycket annat. Men mest möbler. Och annat kul. Fantastiskt. Och jag vill ha så mycket som fanns på utställningen. Flera gånger var jag nära att ta till lipen.

Tar du också till lipen lite när du ser det här?

En otroligt kul grej på museet var att man fick fota sig själv till framsidan av en IKEA-katalog. Ja, alltså det blev ju ingen katalog, men väl en framsida. Som skrevs ut på fint fotopapper (i katalog-storlek) och blev väldigt kul.

Man satte sig vid bordet, gjorde ordning det som man ville ha det (med låtsasmat och sånt) och sen tryckte man på en knapp. Och 10 sekunder senare togs bilden. Otroligt kul. Vi tog 5 bilder tror jag. Ingen annan var där just då så vi kunde leka bäst vi ville. Och det ville vi. Verkligen.

Ja, sen fortsatte vi vår vandring. Efter att vi torkat bort alla tårar efter gapskratten.

En tillfällig utställning om textilier fanns nederst på museet. Kul att se gamla tyger och dessutom fick man testa att designa egna. (På låtsas). Den som har mycket tid och energi kan sy egna väskor, örngott och förkläden på utställningen. (På riktigt)

Ett väldigt kul museum. Och nu är jag i och för sig nörd och lite partisk på så vis, men jag tror verkligen att alla kan hitta något kul där inne. Mycket att titta på, mycket kul att göra och väldigt, väldigt mycket ”Åh! En sån där har jag haft!”.

Åk dit. 60 kr tror jag att det kostade att gå in. Om man är vuxen. Väldigt välplacerade stålar. Man blir glad.

2 thoughts on “IKEA-frossa – del 2

Kommentera

