Mobilregler

Det pratas hela tiden om vad det ska vara för regler för barn när det gäller mobiler, surfplattor och datorer. 

Det kan vara så att det behövs regler. Och många har det. Och barnen följer reglerna för de har liksom inget annat val. Det är ju de vuxna som bestämmer. Det vet barnen. 

Men vad gäller för regler för oss vuxna? Ingen kan bestämma över mig t ex. Jag gör ju som jag vill. Betyder det då att jag kan göra det? Surfa hej vilt, Instagramma precis när jag vill? Läsa Aftonbladet i mobilen mitt under en middag?

Jag tycker inte att problemet är barnen. De har sina regler. Och följer dem. 

Men vi vuxna. 

Vi måste skärpa oss. 

Samma regler borde gälla oss. 

Varför gör det inte det?

Hur kan man ursäkta att vi vuxna får hålla på med mobilen vid matbordet om inte barnen får det?

One thought on “Mobilregler

  1. Ja på pricken det här! Verkligen skärpning. Har sett så många människor nu på semestern som tittat mer på en skärm än på omgivningen.

    Jag tar väldigt mycket foton med min mobil. Men jag instagrammar aldrig ”där”, utan ex på kvällen. Tar jag kort på maten så gör jag det snabbt och fixar med resten sen. Eller besöksmål eller vad som helst.

    Sen funderar jag mycket på det här med att ”inget kan vänta”. Pratar man kring ett middagsbord om något ska det kollas upp direkt. Googlas eller så direkt. Det kan aldrig vänta till maten är slut. Så bråttom hela tiden.

    Sen tänker jag att om alla vuxna skärpte till sig och tänkte efter så skulle barnen följa efter med automatik. Så mer begränsningar för alla vuxna som borde släppa skärmen lite och vara lite mer i nuet och stanna upp och smaka på maten, dofta på blommor och beundra naturen. Inte dela den i alla sociala medier först.
    Kram!

Kommentera

