Gotland – äntligen ses vi igen

För 150 år sen cyklade jag med en kompis på Gotland. För 154 år sen var min man på Gotland på mc-semester.

Ingen av oss har varit där sen sist.

I 140 år har jag tjatat om att jag vill åka dit igen.

I år åkte vi.

Eller rättare sagt, andra veckan i juli åkte vi.

Den bästa veckan på väldigt, väldigt länge.

Jag sa till min man, innan vi åkte, att jag var rädd för att detta nu skulle kunna bli som ett gift. Att jag trodde att vi skulle bli frälsta.

Vi blev frälsta. Gånger tusen.

Vi valde att bo på Clarion Hotel Wisby. Dels för att vi gillar kedjans hotell och dels för att vi är medlemmar och fick ett rätt hyffsat pris. Och för dig som gillar att jag berättar om rummen där jag bor, så vill jag berätta att vi bodde på rum 261.

Vi är oerhört nöjda med vårt val av hotell och kommer absolut att bo där igen. Och vårt rum var så fint så hälften vore nog. Vi valde ett vanligt standard dubbelrum och bodde såhär fint. Tre minuters promenad till havet och havsutsikt och allting. Det kunde faktiskt inte bli bättre. Åker vi dit en kortare period någon gång, 2-3 dagar, kommer vi att lämna bilen hemma. För det kanske tar 15-20 min att gå från färjan till hotellet. Högst. Och då behöver man ingen bil.

Visby är ju en fantastiskt fin stad med sina gulliga små hus, sin häftiga ringmur och med närheten till havet. Det finns oändligt mycket fint att titta på och det kryllar av mysiga restauranger. Överallt där vi åt var maten sanslöst god. Det var rent och fint överallt och personalen på alla ställen var väldigt trevlig. En toppenstad! Och sen gjorde det ju inget att solen strålade på oss varenda dag.

En av de första utflykterna vi gjorde var till det populära stället Kutens Bensin. Ja, ni vet den gamla skrotiga bensinmacken som är ombyggd till restaurang. Det var mycket folk när vi kom och det tog tid innan vi fick vår mat. Men stället var förstås väl värt ett besök.

Vi åt en Kerouac (min man) och en Miss Taylor (jag). Hur gott som helst!

När vi ändå var på Fårö besökte vi lite raukar. De här har man ju sett på bild många gånger. Väldigt stora och häftiga. Och fina.

Eftersom vi gillar mat och eftersom jag gärna tipsar om bra ställen, visar jag här en liten (eller stor kanske den blir?) kavalkad av god mat vi åt på trevliga ställen. Håll i dig. Nu öser jag ut det.

Supergod pizza på Mille Lire. Ganska bra service, inte så kul personal, sanslöst smarrig pizza.

Donners Brasserie låg strax intill vårt hotell. Där åt vi två gånger. Fish and chips ena kvällen och lite tapas med rökta räkor, friterad brysselkål, sötpotatispommes en kväll. Man kan säga att bryssekålen fick mig att ramla av stolen. Så otroligt överraskande gott. Mycket trevlig personal. Verkligen urgulliga. Rätt personer på rätt ställe.

Mitt på Stora torget i Visby ligger en tapasrestaurang som heter Eden. Dit gick vi en dag när vi var lite sugna, men inte så himla hungriga. Jag åt pommes med bbq-dip och lamm med asiatisk touch. Lammet var så gott att jag ville skrika. Mycket gullig personal!

Av en slump fick min man syn på en skylt utanför en bar. Att de hade en innergård. Det tyckte vi lät mysigt och gick in. Baren heter Brygghuset och dem skulle jag kunna besöka varje dag i veckan. Otroligt trevlig personal (bjussig och social!), fin innergård och väldigt god mat.

Den dagen vi valde att äta där hade vi glömt bort att äta något utöver frukost. Så när vi väl skulle beställa mat var vi så hungriga att vi överbeställde. Men det var så gott och prisvärt så det gjorde verkligen inget.

Vi delade en ”kolesteroltallrik” med friterade grejer (lökringar, kyckling, ost) och en skål med baconlindade dadlar. Efter det tryckte jag i mig en portion fish and chips. Så det så.

En dag gjorde vi en utflykt till Folhammar för att titta på fina raukar…

… strax intill låg Ljugarn. Där hade jag hört att det skulle finnas ett häftigt våffelställe. Det gjorde det verkligen. Våffelmagasinet.

Först blev vi lite deppiga över att det inte fanns några lediga platser ute, men sen förstod vi att vi dragit vinstlotten. Vi hamnade på deras övervåning och där var hur fint som helst. Och våfflan? Sanslöst god!

En dag hade vi den stora äran att få besöka Tektor Cigars. I Stenkulla Gardungs. Man får ju förstås tycka vad man vill om tobak, men jag är så otroligt impad över att en helt vanlig svensk kille gjort sig världsberömd på att på egen hand producera helt svenska cigarrer. Han gör alla cigarrer helt själv. Från frö och planta till färdig produkt. Och kanske ännu mer impad blev jag av att han tog sig tid att ge oss en helt privat och egen visning. Där min man till och med fick prova att rulla en egen cigarr. Så generöst och bjussigt. Tack Joakim! Så otroligt generöst!

Det var verkligen fantastiska dagar. Det fanns så mycket fint att titta på överallt på Gotland men det var också otroligt härligt att stanna i Visby och bara gå omkring och mysa. Vi brukar bli rastlösa efter några dagar på samma ställe, men här hade vi kunnat stanna i säkert en vecka till. Nästa år kommer vi tillbaka!

Jag har förstås tusen bilder till att visa, men du kanske är lite trött efter över 40 bilder. Så jag slutar nu.

Men en sak till. En kväll. När vi gick hem till hotellet. Då fick min man syn på ett virkat gosedjur på en mur och sa ”Men titta, den där har bergis du gjort…”

Ha ha. Så gulligt! Men nej, just det där kan jag inte ta åt mig äran till.

Tack Gotland! Vi ses snart igen!

One thought on “Gotland – äntligen ses vi igen

  1. Rummet ser verkligen kanonfint ut. Ja allt annat också såklart. Jag drömmer om Gotland. Om ett gäng år tror jag att det kan bli av. Tack för fina bilder o alla tips! Kramar!

Kommentera

