Bjudfika

När jag kom tillbaka till jobbet efter semestern var vi inte så många som jobbade. Som mest var vi nog femton personer på kontoret. Någon sa att det skulle vara gott med fredagsfika och jag erbjöd mig att baka. Jag kan ju alltid baka muffins tänkte jag.

En idé som jag var otroligt nöjd med ända tills ugnen betedde sig konstigt och en del muffinsar blev inte färdiga.

Strålande. Att upptäcka det kvällen innan man har bjudkalas. Och klockan är 21.30.

Men jag stack huvudet i sanden och spritsade på lite frosting och bjöd och såg glad ut. Och ingen blev ledsen. En del muffinsar blev som kladdkaka kanske. Men kladdkaka har väl inte gått och blivit äckligt va?

Muffins, 12 st

3 ekologiska ägg
2 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
100 g smält smör
1 dl mjölk
3 1 /2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
Skal och saft av 1 citron

Frosting

60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk färskpressad citronsaft
100 g philadelphiaost

Muffins

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
  3. Smält smöret, häll i mjölken och blanda det med äggsmeten.
  4. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
  5. Blanda i rivet skal och saft av en citron.
  6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.
  7. Grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter. Låt svalna.

Frosting

  1. Rör smör, florsocker, vaniljsocker, citronsaft och philadelphiaost krämigt.
  2. Dela upp frostingen och färga den i olika färger med karamellfärg eller behåll den vit.
  3. Bred frostingen på cupcakesen.

Receptet kommer från Leila och är säkert hur bra som helst om inte ugnen är dum i huvudet. Jag stoppade ner några blåbär i varje muffin också. Det kändes lite wild and crazy. 

Flera av bilderna har märkligt kvalitet. Men jag tar inget extra för det. Det blir ingen fulhetsavgift om du tror det.

One thought on “Bjudfika

Kommentera

