En plus en snodd monstera

Ja men du vet ju. Att jag snor skott ibland. Det ska man göra om man vill lyckas med sina blommor. Sa någon en gång. Och det väljer jag att tro på. Frukt är godis sa någon annan och på det tror jag inte ett enda dugg.

Jag väljer och vrakar som jag vill i vad folk säger. Citerar den jag vill citera och hånskrattar elakt i smyg åt folk som säger saker som inte alls passar mig.

Man ska sno blomskott. Om man vill få blommor att frodas.

Och det vet du ju. Att det stämmer för mig.

Jag har ju en monster-monstera i min närhet lite då och då. Eller två stycken faktiskt. Och de har ju blivit för stora för sitt eget bästa. Jo, för en sån expert är jag på blommor så att jag kan uttala mig om det. Man måste gallra ibland. Det vet ju varenda människa.

Så jag snodde ju ett skott. Och planterade i kruka. Och grät i en månad eller två för att jag trodde att det var dött. För att inte bryta ihop fullständigt var jag ju tvungen att sno ett skott till. Och det satte jag ner i vatten istället. För att driva fram rötter på det viset.

Sen väntade jag så länge att jag höll på att ge upp hoppet. Och det var länge kan jag säga. Men plötsligt en dag såg jag att bladen i krukan hade blivit glada igen. Så jag fick hybris och stoppade ner de där två från vattnet också. Ett blad hade en liten rot och det andra bladet såg livlöst ut.

Såhär ser gänget ut nu. Några nya blad och allting. Fortfarande inte helt lyckliga, men de lever. Och det var 3 + 2 blad från början, nu är de SJU!!!

Och så gjorde jag ju en ny insats då. Och snodde några blad till en vacker dag när solen sken och jag kände mig lite kriminell.

Detta blev såhär. Och dessa satte jag rakt ner i jord. Utan att gro rötter i vatten först. För jag tycker att det blir bäst om man stoppar ner dem direkt. Det märkte jag.

Och här har jag stora förhoppningar. Det tycker jag att jag kan kosta på mig. Så gröna fingrar som jag har. Tydligen.

3 thoughts on “En plus en snodd monstera

  1. Mitt tips för att få dem att växa och bli Monster-Monstera är att, när de rotat sig ordentligt, börja ge dem lite växtnäring när du vattnar. Typ den Blomsterlandet har för gröna växter. Då blev min från början ganska taniga planta stor och yvig. Sen behöver ju ingen veta att man ”fuskat” sig till resultatet ☺️

    • Ja men tack! Vilket bra förslag! Ska genast köpa näring. Eller i alla fall snart! 🙂 Tack! Och fusk tycker jag inte att det är. Man hjälper ju bara naturen lite på traven. 🙂

Kommentera

